dinsdag 24 september 2019

VPRO


Begin jaren '80 werd ik steeds linkser. Dat kwam door een sympathieke collega van mij, Chris Kok.

Ik abonneerde me op De Volkskrant en werd op eigen initiatief Tientjes-lid van de VPRO.
Op hún verzoek nam ik later de Gids erbij.
Zoals dat hoort op die leeftijd (25), nam ik alle problemen van deze wereld op mijn nek. Ik steunde in de kroeg openlijk de Duitse RAF en wilde de toenmalige premier het liefst persoonlijk een koppie kleiner maken. Tja…ik moest nog veel leren..

De VPRO was een dwarse omroep. Zij zaten uiteraard in het Publieke Omroep systeem, maar voerden altijd hun eigen koers.
Later werkte ik, als beeldtechicus, heel veel in Studio Plantage, waar programma's als Zeeman met Boeken, Reiziger in Muziek, Jiskefet, Zomergasten, De Plantage en, na de dood van Han Reiziger, Vrije Geluiden vandaan kwamen.
 Stuk voor stuk programma's met een degelijke inhoud. Geen flauwe grappen en grollen, maar programmamakers, die zichzelf en hun programma serieus namen.
De VPRO vormde een goed bastion tegen alle commerciele versies van zendgemachtigden. Daar houd ik van.

Elite omroep? Ja, vaak wel. Programma Zeeman met Boeken, bijvoorbeeld, was zeer elitair. Een stuk of vier intellectuelen spraken, in een doodsaai dekor, onder leiding van de presentator een uur lang live(!!) over de stapel literaire boeken, die zij in één week tijd gelezen hadden.
Logischerwijs had dit programma slechts een kleine kijkersschare, zo'n 60.000 per uitzending. 
De VPRO zat daar niet mee. De Publieken hadden- en hebben Kijkcijfers én Waarderingscijfers, de commercielen alleen Kijkcijfers, ofwel hoevéél mensen er naar iets gekeken hebben; hun waardering interesseert hen geen bal.
"Zeeman.." had dus een heel laag kijkcijfer, maar…een heel hóóg waarderingscijfer (9,8). Daarom mocht het programma blijven.
Kijk…en daar is het bestaansrecht van de VPRO.
 De VPRO wilde altijd tv maken, die door kijkers hogelijk gewaardeerd wordt. Geld speelt dus niet de grootste rol bij hen. Althans, dat wás altijd zo.

Vanochtend leerde ik, dat de VPRO gaat stoppen met het uitzenden van Vrije Geluiden en Boeken (de opvolger van "Zeeman…"). Ik schrik daar een beetje van.
Er zal een nieuw programma voor in de plaats komen, waarin de oude programma's opgaan. Het zal uitgezonden worden op de populaire zaterdagavond, in plaats van op de zondagochtend, wanneer de meesten van ons nog slapen, kontjesavond vieren of in de kerk zitten.

Hoe dat programma zal worden, weet ik nog niet, maar ik hoop van ganser harte, dat de VPRO het lukt om in deze stormachtige tijden hun principes te blijven handhaven en in de eerste plaats kwaliteit zullen blijven brengen :-)

PS: Links ben ik niet meer. Mensen ontvoeren moet je niet doen, geweld keur ik af en dat Tientjeslid werd heel lang geleden een VPRO gids-lid. Tot op de dag van vandaag. Daarmee steun ik nog steeds het "tegengeluid", maar hoe lang ik dat nog zal blijven doen?

Willem Kroon, Muiden, 18 augustus ©2019.




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten