maandag 9 september 2019
CO2
Na het aardgas en het vlees moeten we nu ook van de lucht af.
Mensen produceren bij het ademhalen gemiddeld 1 kilogram CO2 per dag…
Vermenigvuldig dat eens met 7,53 miljard…
Dat moet stoppen!
Als we onze klimaatdoelstellingen willen halen, dan moet er nu echt iets gedaan worden!
Wat dan?
Ik stel voor dat iedereen, echt ieder mens op deze wereld, ALTIJD via een masker gaat ademen. Dag en nacht en 24/7.
Een "Uitadem-permissie" krijg je dan alleen nog, als je via een koolstoffilter uitademt. Dat gaat het handigst als dat filter op een soort gasmasker gemonteerd is. Dan heb je altijd je handen vrij. Je kunt tegenwoordig hele kekke exemplaren kopen; zie de foto, mooi toch?
Tuurlijk, het zal wel FF wennen zijn, maar kom op mensen, til er niet te zwaar tegen aan!
Alles tenslotte voor een prettiger toekomst voor ons en onze kinderen :-)
Willem Kroon, Muiden, 24 juli ©2019.
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
zaterdag 17 augustus 2019
Passeerspoor
Bussum groeide als kool na de komst van trein en tram.
Dat ging natuurlijk gepaard met de aanleg van steeds meer sporen.
Aan de oostkant van het Station Naarden Bussum stopte de Gooische Tram, zodat je op hetzelfde perron over kon stappen op de trein. Deze voorziening is natuurlijk (maar misschien ook helaas..) al lang geleden gesloopt.
Direct aan het spoor, richting Hilversum, lag de chokoladefabriek van Bensdorp. Ook zij benutten veel sporen voor de aan- en afvoer van hun producten. En ook deze fabriek is allang niet meer.
Bij het station was een groot rangeerterrein aangelegd. Goederentreinen konden hier hun lading overslaan, van- en op vrachtwagens, bijvoorbeeld.
Al deze voorzieningen vergden veel rails, wissels en (na de komst van elektrische locomotieven) hoogspanningsportalen voor de bovenleidingen.
1 - Het probleem met al die overgebleven en ongebruikte rails is, dat hierdoor spoorwegovergangen onnodig groot, duur, gevaarlijk en complex worden. Ook hebben wissels veel onderhoud nodig. ProRail, de spoorbeheerder, is in heel Nederland een kwart van alle wissels aan het "ruimen".
Het emplacement bij Naarden - Bussum wordt nu sterk vereenvoudigd en dus(?) veiliger gemaakt.
Maar een gevolg van dit alles is dat (goederen)treinen elkaar niet meer in kunnen halen of "verkeerd spoor" kunnen rijden. Dat heet zo, als zij de linker (eigenlijk foute) baan nemen om calamiteiten te ontwijken.
Zonder, of met te weinig wissels kan het gaan gebeuren, dat reizigers Bussum>Amsterdam via Utrecht moeten omreizen bij spoorproblemen.
(PS: Houd er overigens rekening mee, dat de lokettisten bij de NS werken en NIET bij de verantwoordelijke treindienstleider ProRail; zij kunnen het dus niet helpen, als er vertragingen zijn…#weeslief ;-) )
2 - Als ik het goed begrepen heb, blijven er uiteindelijk twee sporen over bij Naarden - Bussum. Ik ben daar geen voorstander van.
3 - Daarom heb ik zelf een voorstel ontworpen, waarbij een inhaalspoor (het bestaande spoor 3) gehandhaafd blijft. (zie bovenste afbeelding)
Het kost wel een paar wissels, maar flexibel werken bij tegenslag blijft in takt. Het station kan als "calamiteitenkruispunt" (blijven) werken.
In mijn ontwerp vallen alle wissels binnen de twee spoorwegovergangen (Comeniuslaan en Gen. de la Reijlaan), zodat die nu met AHOBs beveiligd kunnen gaan worden.
Ik ben geen deskundige (en ik gá er niet over, haha), maar ik zou graag de mening over mijn voorstel willen horen van deskundigen :-)
Willem Kroon, Muiden, 7 augustus ©2019.
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
dinsdag 6 augustus 2019
Weg met die wissels!
Sinds begin jaren '80 kom ik heel vaak in de buurt van
station Naarden - Bussum, ik ken de omgeving daar dus goed.
Mijn vrienden weten waarom, haha :-)
Ook hier worden ingrijpende wijzigingen aan de omgeving aangebracht.
ProRail, de spoorbeheerder van het spoorwegbedrijf wil nationaalbreed enorm veel (een kwart van alle-) wissels verwijderen en is daar ook al hard mee bezig. Wissels vergen duur onderhoud en als je ze dat niet geeft, kunnen zij kostbare vertragingen opleveren.
Ook kun je er niet met zeer hoge snelheid overheen rijden. Straks moet er 130km/h in plaats van 80 km/h gereden kunnen worden. (hoe hoger de snelheden, hoe meer treinen je per uur kan laten rijden, is het idee) 's Winters moet je wissels met veel energie verwarmen om ze niet te laten vastvriezen. Weg met die dingen dus..
Maar al die wissels zijn natuurlijk niet zomaar geplaatst. Stel je voor, dat er twee sporen tussen Weesp en Bussum lopen. Eéntje heen en één terug. Als er halverwege een incident gebeurt dan wil je wel via het andere ("verkeerd spoor") terug rijden. Hoe kom je daar? Juist via wissels.
Simpel voorbeeldje, maar het toont aan, dat het gebruik van (veel) wissels voor de treindiensleiding noodzakelijk is om een flexibele dienstregeling te handhaven. Straks zou het kunnen zijn, dat de reizigers voor Bussum>>Amsterdam via Utrecht(!) moeten omrijden. Niet fijn in de trein.
Het emplacement, inclusief spoorovergang Zwarteweg/Comeniuslaan telde 5 sporen. Deze waren noodzakelijk om het goederenverkeer in goede banen te leiden en de passagierstreinen naar de juiste perrons te kunnen brengen.
Bij 5 sporen moet er een geheel door slagbomen afgesloten overgang gebouwd worden en mag die niet automatisch "open en dicht gereden" worden door de passerende trein, omdat er auto's klem kunnen komen te zitten. De overgang werd vroeger ter plekke in "Post T" behandeld, maar later in Amersfoort "met de hand bediend" en dat nam wel eens onnodig veel tijd in beslag. Allemaal ergernis, dus. Overigens zal het karakteristieke "huisje" Post T nu ook wel moeten verdwijnen..
Naarden - Bussum had dus ooit een druk emplacement voor goederenvervoer, maar dat is er niet meer. Het vereiste een groot rangeerterrein en dus ook veel wissels en sporen. Tot aan de Torenflat (Wilhelminalaan) worden de 5 sporen teruggebracht tot 2.
ProRail is nu (6 augustus 2019) heel druk om de situatie rond het station aan te passen aan de huidige eisen. Op dit ogenblik zijn alle bovenleidingportalen, sporen en wissels al verdwenen…een enorme klus. (zie kopfoto en zie webcam https://youtu.be/R-6XOSP36p8 ).
Wat zijn de consequenties van dit alles? Dat gaan we meemaken, maar ik ben bang, dat de dienstregeling ter plaatse eronder zal lijden.
Zal bijvoorbeeld het voorbij laten rijden door sneltreinen en goederentreinen nog kunnen?
Binnen 3 weken moet alles gereed zijn,
Willem Kroon, Muiden, 6 augustus ©2019.
Bekijk de situatie kort voor de ombouw (augustus 2019) |
Werkzaamheden. Kort filmpje |
Link 1 *** FaceBook-pagina over de werkzaamheden
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
Fusie met Groot Mokum
Ik werd laatst op mijn schouder getikt en hoorde een bekende stem zeggen: 'We hadden beter met Muiden samen kunnen gaan, hè meneer?"…
Ik draaide mij om; antwoordend: " Wie is we?" en zag, dat het brugwachter (oud Muier) (Rooie) Peter van Egmond was.
Met "we" bedoelde hij dus Weesp.
De fusie met Amsterdam had ernstige gevolgen voor zijn baan.
Inderdaad, dat heeft mij ook altijd zo geleken: Muiden en Weesp zijn verwant aan elkaar.
Twee mooie oude vestingsteden aan de Vecht, die elkaar vroeger handel wilden afsnoepen.
Bovendien liggen de plaatsen dicht bij elkaar en worden zij momenteel door gigantisch veel huizenbouw in de tussenliggende Bloemendaler Polder met elkaar verbonden. Weesp met Muiden één gemeente en meer ook niet, lijkt me goed.
Op een kaartje zag ik zelfs dat Weesp "fysiek" niet eens met Amsterdam verbonden is!
Gek trouwens dat dit kan. Op die manier kun je overal in Nederland stukken gebied gaan annexeren en het grondgebied van jouw gemeente gaan noemen.
Op de kaart is Weesp slechts een heel klein buurtje van Groot Mokum…
- Sterkte Weespers, ik blijf van jullie houden :-)
Willem Kroon, Muiden, 6 augustus ©2019.
*** Link: Lees reacties op FB
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
woensdag 24 juli 2019
ZelfBewustzijn
Ik wilde al langer iets schrijven over zelfbewustzijn. En dat in combinatie met onze behoefte aan religie of allerlei soorten van bijgeloof. Maar het is een moeilijk- en misschien zelfs wel gevaarlijk onderwerp om over te schrijven. Ik weet ook niet, of ik het kan. Laten we eens zien…
Ik stel al heel lang, dat dieren geen bewustzijn hebben. Oei, dat was meteen de gevaarlijkste opmerking… Maar misschien stel ik mensen gerust door te zeggen, dat ik denk, dat babies en kleine kinderen dat ook niet hebben? (verwar in deze "intelligentie"" NIET met "bewustzijn")
Ik kan me herinneren, dat ik langs de Kadesloot hier in Muiden fietste. Ik was 13. Voor het eerst zag ik mezelf van bovenaf rijden, meters onder mij. Bijna een soort uittreding. Ik vond het een heel bijzondere ervaring. En bepaald niet onprettig. In de psychologie noemen ze dat "knappen"…een plotselinge gewaarwording. Het was een éénmalige gebeurtenis.
Het ging hier niet om een hersenprobleem, dacht ik meteen, integendeel; voor het eerst was ik mij sterk bewust van mijn eigen persoon en van mijn omgeving.
Ik heb jarenlang aan mensen in de kroeg gevraagd, of zij dit kenden. Grappig genoeg zeiden sommigen "ja", en de meesten "nee".
Ik heb ooit de conclusie getrokken, dat op dat bewuste(!) moment mijn zelfbewustijn "aangezet" werd. En ik piekerde verder. Als het bewustzijn "aan" gezet kan worden, moet het eerst "uit" gestaan hebben. Vandaar mijn gedachte, dat kinderen niet persé al een bewustzijn hebben.
Ik heb veel herinneringen aan mijn kindertijd, maar was ik mij toen echt bewust van mijn bestaan? Weet een baby wie zij is? Een 5 jarige? Een 9 jarige? Hebben we niet eerst een pakketje kennis nodig om onszelf in een onzichtbare spiegel te kunnen waarnemen?
Ik had voorop moeten stellen, dat (nog steeds) niemand weet, wat dat bewustzijn is. IK zeker niet. Om onze hersenen te duiden, moet je eigenlijk een nóg intelligenter brein hebben. Maar (zonder arrogatie) …dat brein bestaat niet, voorzover we weten. (tot wij een computer bouwen, die slimmer is dan wij…die kan dan het brein van zijn maker gaan analyseren, haha)
Wat mij betreft is het bewustzijn: het (in onze hersenen) aanwezig zijn van een 'tweede ik', die de eerste beoordeelt en stuurt, denk aan de strijd met je geweten, dichterbij kom ik niet. Een leeuw, die een hertje doodt, doet dat gewetenloos. (gelukkig :-) )
Maar zou "de mensch" zich na al die jaren van Evolutie wel raad weten met dat bewustzijn?
Ik heb nog nooit een koe zich druk zien maken over zijn toekomst…Terwijl het zeer in de lijn der verwachting ligt, dat zij ontvoerd zal worden uit haar weide, op transport zal gaan en dat haar leven zal eindigen met een stalen pen door haar voorhoofd. Happy cow! Little she suffers.
Maar door ons bewustzijn kunnen wij nadenken over verleden, heden en toekomst. Dat maakt ons niet perse zeer gelukkige wezens.
Daarom hangen (denk ik) heel veel mensen een bepaald geloof aan. Het geloof in de Hemel bijvoorbeeld. Wat er ook in je leven gebeurt, welke weg je ook bewandeld, het komt na je dood(!!) allemaal, alsnog, goed….Let's keep dreaming. Mijn conclusie is, dat Homo Sapiens zwaar achterloopt op de ontwikkeling- en de vermogens van zijn hersenen. We hebben nog heel veel hulp nodig bij het zijn van een Mensch :-)
Sterkte.
Willem Kroon, Muiden, dd juli ©2019.
*** Link: Lees reacties op FB
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
Couveusekind
Ik ga een moeilijk en gevaarlijk stukje schrijven. Denk ik.
Moeiijk, omdat het om een ethisch probleem gaat. En gevaarlijk omdat ik, zeker in deze, een stuurman aan de wal ben. Een leek dus.
Onlangs in het nieuws: ongeboren babies kregen als proef Viagra. Dat is niet om te lachen. 11 kinderen verloren zeer vroegtijdig hun leven daardoor. Met alle verdriet voor de hoopvolle ouders.
De ongeboren babies leden aan een groeistoornis. De placenta of moederkoek groeide te weinig en daardoor bleef het kind ook in groei achter.
Dat wil "de moderne mens" niet accepteren. Daar moet een "medicijn" voor gevonden worden. Viagra leek een oplossing te bieden daarvoor.
En dat is nu mijn probleem.
Ik heb ooit geleerd, dat er tijdens de zwangerschap een paar beslissende momenten zijn waarop door het moederlichaam "besloten" wordt of de ontwikkelingen van de baby "goedgekeurd" worden of dat er een vroegtijdige bevalling plaatst zal vinden.
Afstoting; een miskraam of vroeggeboorte. Het moederlichaam wil alleen een gezonde baby levenskansen geven. Dat heeft zich in de Evolutie zo ontwikkeld en dient tot instandhouding van de goede genen.
Heel erg theoretisch gesproken had er geen Viagra toegediend moeten worden (om de bloeddruk te verhogen) maar had je de bevalling zijn eigen weg moeten laten gaan. Ook als dat resulteert in een niet succesvolle zwangerschap, in overlijden dus.
Dit onderwerp raakt natuurlijk aan de algemenere vraag of je couveusekindjes moet redden. Ook dat vraag ik mij al een tijdje af.
Momenteel ligt de vroegste leeftijd om een kind in een couveuse te leggen op 26 weken. Dat is dezelfde (uiterste) leeftijd om een abortus te mogen plegen. Bizar is dat.
Dat het redden veel geld kost vind ik geen interessant issue, maar telt voor anderen wel mee. Maar voor mij is het de vraag of je de natuur niet beter zijn gang moet laten gaan?
De kans bestaat dat "zwakke babies" later ook zwakke kinderen zullen krijgen. Degeneratie van het ras dus. Ik ben me bewust, dat dit alles heel gevoelig ligt.
Tja, wie ben ik, om hier over te praten? Ik ben nooit in zo'n situatie geweest, maar mijn moeder was dat wél. Ik had een oudere zuster kunnen hebben en ik weet hoezeer mijn moeder haar hele leven haar (enige) dochter gemist heeft vanwege een miskraam.
Maar ik moest het er toch ooit eens over hebben. Bij deze.
Met alle respect voor ouders, die een kind bij de geboorte verloren hebben, alle ouders, die een gezond couveusekind hebben en natuurlijk voor de couveusekinderen zelf,
Willem Kroon, Muiden, 24 juli ©2019.
*** Link: Lees reacties op FB
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
Abonneren op:
Posts (Atom)