zaterdag 20 oktober 2018

Dwarse Jordaan



Het viel mij vaak op, dat het stratenplan van de Amsterdamse Jordaan er zo bijzonder uitziet: al die schuin en dwars op de Prinsengracht staande huizen. Zo heel anders dan de reeds bestaande stadsplattegronden.
Totdat ik een mooie animatie zag van de ontwikkeling van de grachten.
(zie hieronder "Video: De groei van de grachtengordel")
Hierop is te zien, dat het gebied van de latere Jordaan er heel vroeger (vóór De Derde StadsUitleg vanaf 1610) precies hetzelfde uitzag, maar dan met weilanden en slootjes.

De Jordaan nu


Ik concludeer, dat de weilanden, inclusief slootjes, aan de gemeente Amsterdam verkocht werden en dat de bestaande structuur gehandhaafd bleef, toen er huizen op gebouwd werden. Sommige huizen aan de Prinsengracht hebben daardoor schuine zijmuren; wat niet praktisch is, maar noodzakelijk door de "schuine" straten in de Jordaan.

Ik ben geen historicus en verbeter mij- of vul mij aan, als dat nodig is. Maar ik vind dit onderwerp heel interessant,

Willem Kroon, Muiden, 20 oktober 2018.

*** Link 1: Zie reacties op FaceBook

*** Link 2: Webpagina: De Westelijke stadsuitbreiding

*** Link 3: De opbouw van de Jordaan

Video: De groei van de Grachtengordel
De Jordaan nu





Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten