vrijdag 14 oktober 2016

BWK G. Kuit




Op museumvliegveld Aviodrome in Lelystad staat een geconserveerde Jumbo Jet; de Boeing 747 PH-BUK, oftewel de Louis Blériot.
In deze uitvoering van de Jumbo Jet was er nog een plek ingeruimd voor de BWK, de BoordWerktuigKundige. Deze man of vrouw kon zich geheel op de techniek van het vliegtuig richten, zoals de motoren, het brandstofverbruik, de hydraulische systemen enzovoort. Hij hoefde dus niet te vliegen.

BWK positie
Fly by Wire uitvoering
Later kwam er het zogenaamde "Fly by Wire" systeem: alle bediening, van motoren en roeren bijvoorbeeld, werd voortaan door computers gedaan. Twee bemanningsleden in de cockpit vond men vanaf toen voldoende: de captain en de co-pilot. De BoordWerktuigKundige (of Flight Engineer) verviel.

Eén van de BWK's was de vader van mijn goede vriend Dennis:
Gerard Kuit. Bij de cockpit van de PH-BUK hangt een lijstje om de vroegere KLM bemanningsleden te eren. Waaronder dus Gerard Kuit, over wie de verhalen gaan, dat hij boven Muiden wel eens even (te vroeg) de landingslichten aan deed. Om ons daar beneden te groeten :-)

Willem Kroon, Muiden, 14 oktober 2016.


Feitje: - De eerste Jumbo Jet zonder BWK was de 747-400:
"In 1985 begon men met het ontwerpen van de 747-400. Deze variant kreeg een glass cockpit, waardoor de boordwerktuigkundige overbodig werd."

*** Link: Boeing 747


Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten