*** Werkplekken ***
*** Gebouw Felix Meritis *** |
De VARA had verschillende vaste locaties in Amsterdam waar zij tv maakten, zoals De Rode Hoed, Studio Plantage, het Werktheater en Felix Meritis.
Wikipedia: "Felix Meritis ('Gelukkig door verdiensten') is de naam van een voormalig genootschap en het bijbehorende gebouw aan de Keizersgracht 324 te Amsterdam."
Wikipedia: "Felix Meritis ('Gelukkig door verdiensten') is de naam van een voormalig genootschap en het bijbehorende gebouw aan de Keizersgracht 324 te Amsterdam."
Ik heb altijd een hekel aan dat gebouw gehad. Als voormalige concertzaal zal het best wel gefunctioneerd hebben, maar om er "tv te maken" was- en is het niet geschikt. Zó!
Uiteraard heb je hetzelfde probleem als bij de Rode Hoed: al het verkeer moet er langs via de smalle gracht. Parkeren en laden en lossen was er altijd een ergernis.
Het werken op locatie noemen wij (van de tv, haha) het verzorgen van een reportage.
Daarbij horen al gauw 4 á 5 grote vrachtwagens. Afgezien van de techniek- en regiewagen heb je altijd materiaalwagens van verschillende bedrijven erbij. Daarmee wordt Extra Materiaal aangevoerd, zoals lichtarmaturen, geluidsstatieven, monitoren, microfoons, audio- video - en lichtkabels, enzovoort and so on.
Het werken op locatie noemen wij (van de tv, haha) het verzorgen van een reportage.
Daarbij horen al gauw 4 á 5 grote vrachtwagens. Afgezien van de techniek- en regiewagen heb je altijd materiaalwagens van verschillende bedrijven erbij. Daarmee wordt Extra Materiaal aangevoerd, zoals lichtarmaturen, geluidsstatieven, monitoren, microfoons, audio- video - en lichtkabels, enzovoort and so on.
Probleem was, bij het (op)bouwen, dat alle disciplines tegelijk aan het werk gezet werden. Groter probleem is dat de zaal van Felix op de eerste verdieping ligt. Alles, echt alles moet dus naar boven.
Ok, er is een lift, maar die is veel te klein om snel te kunnen werken. Dus bijna alles werd met de hand over twee grote draaitrappen naar boven getild. Afdeling Licht had continue de lift in bezit, haha (en terecht)
Ok, er is een lift, maar die is veel te klein om snel te kunnen werken. Dus bijna alles werd met de hand over twee grote draaitrappen naar boven getild. Afdeling Licht had continue de lift in bezit, haha (en terecht)
Vaste aansluitingen had het classicistische gebouw in Lodewijk XVI stijl niet. De kabels werden door een raam naar boven getrokken, sommigen tot aan de zender op het dak.
In de "studio" staan dikke (vergane) houten pilaren. En die staan op allerlei manieren in de weg, niet in de laatste plaats bij het maken van de shots. Een probleem waar Studio Plantage ook altijd al mee worstelde, maar dat is een ander verhaal.
Ik begreep nooit, waarom onze klanten persé in die rotzaal (of überhaupt op locatie) moesten produceren…In Hilversum stonden toen 6 prachtig uitgeruste studio's leeg. Continue. Die lagen op de begane grond in een gebouw met goede toegangswegen en parkeerplaatsen en voorzien van een schitterend, vast, lichtplafond, geluidarme airco, geluiddichte dubbele doos constructie, top vloer en perfecte aansluitingen op de palen. …en géén pilaren in zicht.
Enfin, ik merk dat mijn frustratie hierover best nog hoog zit. En dat na al die jaren.
Vergeet het maar. Ik zal er nooit meer komen, haha,
Link naar FB reacties...
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je bericht naar willemkro@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten