woensdag 12 februari 2020

De Rode Hoed

*** Werkplekken ***


Aan de hand van Google Streetview foto's wil ik een aantal plekken beschrijven, die met mijn vroegere werk als beeldtechnicus te maken hadden.


De VARA had- en heeft altijd zo zijn eigen locaties gehad, waar zij graag tv maakten. Neem bijvoorbeeld "Felix Meritus" en Studio Plantage . Of "De Rode Hoed". Allen in Amsterdam.

De Rode Hoed was vroeger een schuilkerk voor gelovigen, die zich Remonstranten noemden.

Tot 1997 deed Sonja Barend daar haar live programma's, zoals Sonja op Zaterdag, Sonja op Maandag, Dinsdag, Woensdag, enzovoort, haha. Ik heb heel vaak aan die uitzendingen meegewerkt. Al die jaren lang was het meestal Gerrit van der Werf met zijn dubbele reportagewagen (trein) 31, die onderhoudstechniek deed, één van de prettigste collega's, die ik ooit gehad heb :-) Ook met Dick Kamphuis was het altijd prima werken (y)

In de regiewagen zaten onder anderen, Dineke Kok (regie-assistentie) †Edith Ruyg schakeltechnicus en Siebe de Steenwinkel (regisseur).

Hans Volbeda was één van de ProjectManagers. EllaMarte Debij was de Lichtontwerpster met de cameralampjes…

Probleem was altijd en altijd, dat bij aankomst de plekken voor de wagens altijd bezet waren. Dus werd er nooit gewerkt totdat Parkeerbeheer alle fout geparkeerde auto's weggesleept had. Vervolgens paste de dubbele reportagewagen en de materiaalwagen er allemaal nét tussen.

Het gebouw had een "vaste aansluiting" in de hal. Camerakabels, audioverbindingen, de lichtkabel en de lijnen naar de zender werden aangesloten met een "overspanning" over de drukke Keizersgracht; altijd weer even een lastig klusje, dat moest gebeuren terwijl woedende Amsterdammers voorbij reden, haha.

De camerakabels waren vast in het pand aangebracht. Dat waren Triaxen, een kabelsysteem, dat gelukkig niet snel verouderde, we hebben jarenlang handig gebruik kunnen maken van die aansluitingen.

Het eten was er altijd prima de luxe verzorgd, ik kan niet anders zeggen. Ook kregen we consumptiebonnen om iets te drinken te kopen, daar had je er nooit genoeg van, haha. Ook hier werd na afloop nog gauw even flink ingenomen ;-) 
Later heb ik nog jaren het programma "Lagerhuis" gedaan, dat daar ook live vandaan kwam.

Ik vond het altijd een bijzondere locatie om te werken, zo midden in Amsterdam aan een mooie gracht. Ik herinner me nog een aflevering, waarbij Sonja de live promo vanaf het besneeuwde ijs van de Keizersgracht deed. Schitterend!

Mooie tijden :-) Collega's bedankt.

Willem Kroon, Muiden, 13 januari ©2020.

Link naar FB reacties




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten