vrijdag 11 februari 2011

Thuis


Ik ben bij mijn ouders, thuis in de Vondelstraat

Zij wonen daar al sinds ik 6 was. Het is echt zo’n 60’er jaren buurt met rijen, niet al te grote, doorzonwoningen, zoals die genoemd worden. En wij wonen daar inmiddels met vier broers

In de straat staat een glimmende paarse Porsche geparkeerd. Die is van mijn broer Kees. Hij verwisselt nog wel eens van auto, haha. En hij heeft ook nog een Kawasaki 900 motorfiets, die hij van Gerrit Gort kocht.
Kees is bodybuilder. Hij traint 6 dagen per week bij ALB Almere en heeft daar dus een dagtaak aan. Elke week worden er 8 “kratten” eieren aangeleverd, die hij samen met mijn broer Hans mixt in proteïnedrankjes; zonder dooier, dat wel. De eierenboer heeft een goeie aan VondelStraat 6!

De tuin rondom het hoekhuis is prachtig onderhouden en staat vol in bloei. Dat is de hobby van mijn ouders. Ze zijn gek op mooie kleuren en houden alles in- en rond het huis keurig netjes

In het verzakte schuurtje staan de fietsen van pa en ma en de Yamaha 650 van Hans. Hij heeft die tegelijkertijd gekocht, toen ik mijn Honda GoldWing GL 1000 aanschafte en Guus zijn nieuwe fiets.We zijn trouwens allemaal altijd gek op fietsen geweest

De keukendeur staat wijd open en kookdampen ontsnappen naar de buitenlucht. Ma is aan het koken, dat ruikt lekker. We eten nooit exotisch, maar ik ben gek op de Hollandse pot; boerenkool, bietjes, bloemkool met een lekker varkenslapje erbij. Daarna VlaFlip met echte slagroom! Met voor mij een beetje rum-essence erin, mmm.
Ma draagt een blauw schort over haar gele zomerjurk met bloemen. Nicht Helga heeft vanmiddag juist haar haren weer een permanentje gegeven. Wat ziet ze er toch altijd fleurig en verzorgd uit! Ik ben trots op mijn rondborstige moeder!

In de huiskamer zit mijn vader aan tafel de Telegraaf te lezen met leesbril, groot montuur “geen gezicht jaren ‘70”. Hij kwam zojuist met zijn Batavus brommer uit Weesp, waar hij al vele jaren als boekhouder bij Van Houten Chocolade werkt. Hij is geen brokkenpiloot, maar rijdt in zijn grote leren jas voorzichtig elke bocht om en zwaait nooit als wij hem tegenkomen, te druk als hij is met het verkeer.
Mijn vader voetbalt in het eerste van de zaterdag. Als aanvoerder en spits leidt hij zijn team regelmatig naar overwinningen en kampioenschappen

Achter het huis in de schaduw zit oma. Ze schilt de aardappelen en lacht altijd lief en trots naar ons, haar kleinkinderen. Ze is altijd goed gemutst, hoewel ze wel eens zegt, dat het eigenlijk van haar niet meer hoeft, sinds de dood van haar man, mijn opa Willem Kroon

Straks gaan we eten. Waar zal ik het nu weer mee oneens zijn in de tafelgesprekken met Guus? Hij leert veel “linkse dingen" op de PA. Hij is een beetje een idealist, terwijl ik cynisch ben over ontwikelingshulp en dergelijke.
Benieuwd of er nog vriendinnen komen; Dicky, Thea, Loes en Rona. Dat is altijd een tafel vol. “En allemaal mee eten, zei Sonneveld. Mama is er maar druk mee.
Na het eten roken we eerst gezellig kletsend met z’n allen een sigaret aan tafel, voordat de afwas roept. Asbakken op tafel en ma rookt dan een Peter Stuyvesant mee. Bij gebrek aan een dochter geniet ze van al die vrouwelijke aanwezigheid

Hans werkt in de bouw als timmerman. Hij verdient goed. Hij heeft vaak botsingen met zijn bazen en wil ooit voor zichzelf beginnen, wat mijn ouders maar eng vinden. Ze raden het hem af tot zijn grote teleurstelling. Hij heeft verkering met Rona, die mijn moeder tot haar ontsteltenis wel eens Mona noemt, van de toetjes, hahaha.
Hans is ook bodybuilder en heeft net als Kees een goeie body. Samen hebben ze al heel wat sportscholen versleten. Hans doet nooit aan wedstrijden mee. Kees wel, hij werd nog Mr Hulk, omdat hij onder andere dikke telefoonboeken door kan scheuren. Won hij toch maar mooi een auto mee!

Met mijn vriend Hage Vlug en Guus zit ik vaak samen op zijn zolderkamer naar muziek te luisteren. Laatst draaiden we de nieuwste van de Golden Earring : “Seven Tears”. Altijd weer even wennen aan die nieuwe Earring platen, maar we draaien lekker hard en dan is het al gauw mooi.
Na het eten draaien Hans op zijn kamer, ik op mijn kamer en Guus op zolder; allemaal onze muziek zo hard als het maar kan en door elkaar heen. De achterburen klagen regelmatig en daar zijn mijn ouders niet blij mee, mede omdat zij onze muziek vreselijke herrie vinden

Op mijn piepkleine kamertje heb ik een opklapbed en een tafel, waaraan ik aan oude radio’s zit te solderen en inmiddels in stereo naar de lp’s luister, die ik soms uit geldnood samen met Guus kocht. Ik heb zelf een luidsprekerbox getimmerd en oranje geverfd. Net als mijn oma-fiets overigens.
Mijn vriendin nodig ik regelmatig uit om “boven een plaatje te draaien”... en meer…haha. Als ik haar ‘s nachts naar huis moet brengen, stap ik weer in de kleren en rijdt door de kou naar Weesp heen en weer, balen joh!

Laatst had ik weer een motorritje met mijn Philips collega’s. Zij rijden 180 km/h en dat bevalt me niet. Ik wil lekker toeren op landweggetjes

Ik heb gesolliciteerd bij de tv. Ik hoop daar leuker werk te krijgen dan in die fabriek in Huizen

Terwijl ik een kopje thee met een koekje van oma aanpak, komt………


Oef, ik word wakker, geloof ik

Het was even fijn om terug te zijn in die tijd.
Maar op Vondelstaat 6 is veel veranderd. Mijn ouders (85 en 86 jaar oud) komen de deur niet meer uit en in de tuin werken is onmogelijk geworden voor ze. Mijn moeder draagt broeken en truien, omdat ze het altijd koud heeft. Koken lukt niet zo goed meer. Ze is klein en mager geworden.
Mijn vader is doof geworden en kan bijna niet meer lopen. Fietsen is voor beiden niet meer ter sprake tot hun grote verdriet. Hun huis is stil en leeg geworden en de tuin staat er armoedig bij.
Onze lieve oma „hoeft" al lang niet meer en heeft het grootmoederschap doorgegeven aan haar schoondochter.
Kees is al vele jaren ziek en woont nu in Weesp in een "begeleid wonen" project.
ZZP-er Hans is gescheiden en zijn zoons hebben verkering met meisjes, die wel eens mee eten. De cirkel is weer rond. Zoon Mike woont zelfs al samen. De volgende generatie Kroontjes draait zich al ergens warm :-)
Guus woont aan de Kadesloot en werkt al heel lang als onderwijzer in Diemen. Hij “gaat” nu met Dora
Hage Vlug heeft 8 kinderen en 3 kleinkinderen, die ouwe rocker is dus al lang opa.
Ikzelf ben na 31 jaar weg bij de tv. Jolanda is mijn lieve vriendin en samen zijn we gelukkig met onze 20 jarige LAT-relatie

2011 : Wake up, Willem, oude tijden komen nooit meer terug.
Maar wat hadden we het goed met elkaar. Ik ben nog steeds trots op jullie, papa en mama.
Familie bedankt,



Willem Kroon, 11 februari 2011

3 opmerkingen:

  1. heel mooi en herkenbaar Willem, in detail zijn er natuurlijk verschillen met ons gezin, maar…..

    Weet je wat ik laatst ondekte, dat ik als ik iets aan iemand over vroeger vertel, dat ik dan zoiets zeg als: “dat was toen ik nog thuis woonde”,
    in mijn belevingswereld is dat blijkbaar nog steeds mijn thuis, ondanks dat mijn ouders niet meer leven en er andere mensen wonen,
    en ik meer dan de helft van mijn leven t/m het heden daar al weg ben en dit "thuis" is m.i.het begrip mijn broers en moeder, aan mijn vader heb ik zoals je zult begrijpen door het vroege overlijden wat minder herinneringen,alzijn ze er wel degelijk.


    m.vr.gr.
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb hetzelfde, beste Rob. Thuis is bij mijn ouders en inderdaad in HUN huis
    Ik heb altijd veel respect gehad voor je goede moeder, die net als mijn moeder vier zoons opvoedde, maar dan zonder je vader.

    Ik ken je familie al lang en weet uit ervaring, dat je moeder enorm goed geslaagd is in jullie opvoeding :-)

    Ons „thuis” was een goed startpunt in ons leven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Home again(Breathe Reprise)

    Zeer herkenbaar Willem.
    Home,je eerste,(en enige)onvoorwaardelijke fase in je leven,alles voor de eerste maal.
    Heel mooi verwoord.

    Groet Harm

    BeantwoordenVerwijderen