maandag 9 september 2013

Ik ga FB afkicken!

Ik ben Willem en ik ben FaceBook verslaafd. ;-)

Verslaafd klinkt een beetje groot, maar ik kom dicht in de buurt.

Als gebruiker was ik, denk ik, een "early adopter". 29 april 2008 maakte ik uit nieuwsgierigheid een FaceBook account aan, terwijl ik nog volop bezig was op Hyves. Ik had 6 verschillende Hyves pagina's, die redelijk populair waren. Het was de tijd, dat ik nog mijn eigen website bijhield : willemkroon.nl. Collega's en vrienden keken vaak en graag naar die site, omdat ik bijna dagelijks nieuwe items plaatste.

Maar met mijn start met FaceBook (FB) veranderde er iets bij me. Hoewel vrienden op Hyves ook konden reageren, was dat toch anders, want "Krabbels" (ik was dat woord al compleet kwijt…) plaatste je op elkaar's pagina; bij FB zou dat de Timeline zijn. Niet handig en verwarrend, weet je nog? Maar op FB werkte het allemaal veel sneller en leuker. Ik raakte enthousiast over de snelle respons. Hierdoor verging mij de lust om zelf een website bij te houden; zonder al die leuke reacties. Wel jammer op zich, maar met social media kwam er voor iedereen een eigen website in zicht.

Op mijn site OmroepFoto bouwde ik een keer een reactiemogelijkheid in, maar daar werd (ook vanwege de verplichte inlog) gewoon geen gebruik van gemaakt. Waarmee mijn illusiie om zelf een soort community te ontwikkelen verdampte.

FaceBook, dus. Ik kreeg steeds meer vrienden en spendeerde steeds meer tijd aan deze digitale contacten, want wat een groot publiek kon je bereiken! Ik heb nu zo'n kleine 700 vrienden (waaronder een aantal geblokkeerden).

Nooit van mijn leven deed ik spelletjes op de computer, ik leerde liever een programmeertaal. Maar het aan FB verbonden FarmVille bracht daar verandering in. Uiteindelijk had ik 9 boerderijen (en FB accounts dus). Al mijn tijd ging op aan het up-to-date houden van mijn Farms, waar ik uiteindelijk zelfs met echt geld huisjes en tractors voor kocht. Ja, WIE DOET DAT? Op een bepaald moment besloot ik mijn boerderijen te laten verpauperen. Wel met een beetje pijn in mijn hart, maar het was een goeie beslissing.

In die tijd had ik een internationaal discussieclubje opgericht, de McLuvClan. Ook hier stak ik veel tijd in. Met vrienden en vriendinnen uit de hele wereld sprak ik via FB groepsmail over allerlei, door een ieder aangedragen, onderwerpen. Op den duur verzandde dit leuke initiatief echter tot gebrabbel. Dat vond ik heel jammer, maar het was een geslaagd experiment.

Jaren terug zag ik op tv een item over "nieuwsverslaafden". Dat vond ik een idiote afwijking; zij lazen de hele dag Teletekst! Maar eigenlijk ben ik nu net zo erg, of erger. Praktisch de hele dag zoek ik naar nieuwe posts. Ik ben Willem en nieuwsverslaafd.

Dit gezegd hebbende concludeer ik, dat ik graag publiceer en graag prettige contacten onderhoud via Internet.

Maar het moet niet te gek worden! De afgelopen dagen bespeur ik iets, dat ik kwalificeer als "overexposure". Sommigen vrienden laten weten, dat zij mij HIDEn. Ik kan me dat goed voorstellen. Ook ik verberg posts, die ik te vaak zie of die mij niet interesseren. Maar het is teken aan de wand.
Ander nadeel is dat er momenteel wel heel veel tijd gaat zitten in lezen, LIKEn, reageren en publiceren.

Ik moet van mezelf dus even dimmen. Daarom heb ik besloten om een week lang af te kicken en mijn aandacht en energie op andere zaken te richten. Een weekje, niet lang, maar ik vermoed, dat het nog wel eens moelijk kan worden. Maar ik wil weer eens een leerzaam boek lezen en een aantal blogs schrijven, bijvoorbeeld over een weekje FB afkicken…hahaha.

Eén van de grootste uitdagingen lijkt mij het negeren van alle notificaties, die op drie computers tegelijk binnenkomen (wat doet een mens zichzelf aan!?).

Ooit zal FB plaats moeten maken voor andere social media, want steeds meer mensen worden ontevreden over het beleid van Mr Zuckerberg. Filters, zelfstartende reclamevideos, steeds gerichtere advertenties en minder privacy; FB wordt voortdurend minder aantrekkelijk gemaakt.
Toch dan maar zelf een eigen simpele social page ontwikkelen? Wie weet, klinkt aantrekkelijk. Zou ik meteen legaal druk zijn met publiceren, haha.

Tot over een week!

Willem, 9 september 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten