vrijdag 25 maart 2016

In memoriam Barbara Martens

Onlangs kwam ik via mail in contact met Paul Smit.
Hij was een goede vriend van Barbara Martens, die in 1990 zelfmoord pleegde.
Paul schreef mij verschillende mailtjes betreffende Barbara, zijn herinneringen aan haar en zijn kennis over haar graf.

Om de herinnering aan haar levend te houden, heb ik Paul voorgesteld om een ontmoeting bij cafe de Mol te regelen met vrienden en dierbaren van Barbara. Mijn bedoeling is om op ongedwongen wijze naar elkaars herinneringen te luisteren :-)

Barbara's graf zal terzijnertijd geruimd worden, wat een aantal mensen aan het hart zal gaan. Of daar iets aan gedaan kan worden, weet ik niet, maar het lijkt me mooi, om 26 jaar na dato nog eens herinneringen op te halen aan Barbara, wier dood "een schok door Muiden" gaf, zoals Paul het noemt.

Hieronder vat ik de mailtjes van Paul samen. Spreekt het je aan, om nog eens met dierbaren van Barbara over haar te praten? Neem dan via FaceBook contact met mij op.



Paul's ervaringen:

- "Ik leerde Barbara in Graaf Floris kennen, toen ze nog een meisje was van ongeveer 18 jaar. Het waren de beginjaren van het restaurant: ’s zomers afgeladen, maar in de winter vaak stil. In de winter was er dus gelegenheid om met de bediening nader kennis te maken. Dat gebeurde, want mijn vriendin en ik aten er minstens 2 keer in de week. Zo groeide de band met Marc en Barbara.
Nadat zowel haar relatie met Marc als de mijne met Ria op de klippen gelopen was, ontstond er een vriendschap tussen ons. Van een liefdesrelatie was echter geen sprake. Ook liepen we niet de deur bij elkaar plat. Maar door de jaren heen zagen we elkaar regelmatig, of zaten we uren te kletsen aan de telefoon. Want Barbara was altijd op zoek naar de zin van het leven. Opmerkelijk voor een kind, dat op het feesteiland Ibiza geboren is.

Ondanks haar kleine gestalte viel Barbara op door haar hartelijkheid en dienstbaarheid naar de gasten van Graaf Floris. Je kon bij wijze van spreken niet om Barbara heen. Ook privé stond Barbara voor iedereen klaar. Ze creëerde daarmee een onvoorstelbaar grote vriendenkring om haar heen. Het andere mensen zoveel als mogelijk naar de zin maken is ongetwijfeld haar valkuil geweest. Want hoe was het anders mogelijk dat Barbara toch zo eenzaam was….? Bij de zelfgekozen dood van Antonie Kamerling moest ik gelijk aan Barbara denken.

Zondag 13 maart jl. bezocht ik voor ‘t eerst na 26 jaar de begraafplaats te Muiden. Ik zocht het graf van Barbara Martens. Zij overleed 18 januari 1990. Ik vond het graf en zag tot mijn verbazing een tweede naam: Angelique Roymans. Die bestaat niet.
Dat moet Angelique Anna Maria Martens-Rogmans zijn, die zich ook wel Dicky Rogmans liet noemen.  Zij was de moeder van Barbara en stierf  op 16 september 1992 te Blaricum.

Barbara leerde ik kennen toen ze als jong meisje werkte bij Graaf Floris. Ze kreeg verkering met Marc Haagen de bedrijfsleider en tennisleraar. Haar moeder Dicky Rogmans was een bekende kunstenaar in Muiden, Weesp en omstreken. Dat Dicky in Malaga woonde, zoals sommige bio’s over haar beweren, was dus niet waar.  

Marc en Barbara gingen in 1983 uit elkaar. Barbara betrok het appartement boven wat nu de Poort van Muiden is. Ondertussen ging ook mijn relatie stuk. Barbara en ik trokken sindsdien regelmatig met elkaar op. Haar moeder was echter een blok aan Barbara’s been. Dicky werd regelmatig opgenomen in een kliniek wegens psychische problemen. Barbara trok zich dat heel erg aan. De relatie met vader Jon was matig tot slecht. Alle narigheid kwam op Barbara neer.

Halverwege de jaren '80 kreeg Barbara een baan bij Joop van de Ende. Ze had een auto van de zaak en reisde door het hele land. Ze kreeg ook een relatie met haar collega Jaap Verburg. In die tijd zagen we elkaar nog maar zelden.  

Twee weken voor haar dood belde ze me voor een afspraak. Ik was niet thuis helaas. Ze sprak mijn beantwoorder in. Nog denkende dat ze met Jaap samenwoonde, sprak ik vervolgens zijn beantwoorder in. Twee weken later belde Jaap me terug met het trieste nieuws. Hij vertelde me toen, dat ze allang niet meer samen waren en Barbara meerdere malen was opgenomen. Mijn idee daarover is dat Barbara bezweken is onder de druk van haar moeder. En nu liggen ze samen in één graf.. Hoe bizar kan het leven zijn....

Barbara had een vriendenclubje om haar heen. Ik kende ze vaag van naam en gezicht. Het was in Weesp, dat iemand van die club me aanspraak met de vraag of ik mee wilde doen met een inzameling voor een steen. Ja, natuurlijk wilde ik dat en stelde voor de man 250 gulden te doneren. Het lukte toen niet om genoeg geld bijeen te brengen. Ik was dus best wel verbaasd, dat ik afgelopen zondag een soort steen zag met haar naam. Jammer genoeg moet ik nu zien rond te komen van de AOW, anders had ik alsnog iets aan dat verwaarloosde graf kunnen doen.

Ik weet nog goed, dat ik een mooi grafstuk met witte rozen had laten maken. Maar niemand had bloemen bij zich. Daarom liet ik dat grafstuk in mijn auto liggen en heb ik het pas de volgende dag naar het graf gebracht.

De Barbara, die jij hebt gekend (,Willem) werkte op de decorafdeling van Joop van de Ende. Ze deed productie. Vandaar, dat je haar vaak in de studio’s hebt zien rondlopen met tekeningen. De NOS had in die jaren nog een geweldige decorafdeling. Maar daar weet jij natuurlijk alles van.


Ik heb Barbara het laatste jaar van haar leven niet meer meegemaakt. Maar het klopt wat je zegt, dat ze in één van die woningen ("Van Ginkelwonigen") gewoond heeft en ook dood is gevonden. (Barbara heeft zich daar verhangen, Willem).
"Leer mij de muziek en ik zal dansen"
. Die uitspraak vergeet ik nooit. Stond ook op de rouwkaart, die ik nog heb bewaard. (Die spreuk staat ook op de achterkant van haar graafmonument, Willem)  

Het merendeel van de bezoekers aan haar begrafenis waren sensatiezoekers. Dat de borrel vanzelf een feestje werd (zoals ik Paul meldde, Willem) was te voorzien. Vandaar dat ik er niet bij wilde zijn.  

(Ik schreef Paul over mijn ontmoeting met een verwarde man, tijdens de begrafenis van Barbara. Hij gaf mij bij de condoleance in de Mol een boekje van Nietsche: "Also sprach Zaratustra", Willem) Afgezien van haar ouders heb ik de familie van Barbara niet gekend. Het waren kunstenaars, dus verbaasd het me niet, dat Barbara een zonderlinge oom had. Ook had Barbara een zwak voor (veel) oudere mannen. De filosofische man van het boekje kan inderdaad ook een vriend van haar geweest zijn.

De breuk van het huwelijk kon Dicky niet verdragen. Jon ging er namelijk vandoor met een jongere vrouw. Op zich niet zo verwonderlijk. Hij was een stuk jonger dan Dicky, die al een huwelijk achter de rug had. Ook was er een groot verschil in talent. Dicky kon leuk schilderen, maar Jon was de echte kunstenaar. Dicky overleed ruim 2,5 jaar na haar dochter Barbara. Ze was toen 67 jaar. Zeer goed mogelijk, dat ook Dicky zelfmoord heeft gepleegd.

Barbara was een wat we zouden noemen een “liefdesbaby”.  Ze werd geboren op Ibiza nog voor het hippie tijdperk toen Ibiza nog een echt kunstenaars eiland was.

Ik heb net de gemeente gebeld over het graf. Daarvan is 6 jaar geleden afstand gedaan en wordt t.z.t. geruimd. Willen we het behouden, dan kost dat 1700 Euro, alleen al aan grafrechten plus nog het onderhoud.

Een nieuwe steen is overigens betrekkelijk goedkoop geworden. Vanaf 200 euro heb je al een mooie gedenkplaat van graniet. Maar dat heeft dus geen zin meer.
Overigens is het nog vrij uniek, dat het graf er nog is en dat de grafrechten verlengd kunnen worden. Elders in ons land is dat bijna niet meer mogelijk en is 20 – 25 jaar de limiet voor een graf."

Aldus Paul Smit.



Willem Kroon, Muiden, 25 maart 2016.


Link 1 : Persoonsgegevens van Angelique

Link 2: Bekijk het graf


Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

18 opmerkingen:

  1. Willem, klikkend op de link van Angelique realiseer ik mij dat ze een dag na haar verjaardag gestorven is. Dat kan bijna geen toeval zijn. Het zou me niet verbazen als ze op haar verjaardag een poging tot zelfmoord heeft ondernomen, vervolgens in TerGooi (Blaricum) is opgenomen en de volgende dag aan de gevolgen van haar daad is overleden. Wellicht is er iemand die ons meer kan vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdens de ter aarde bestelling stond er op het graf een heester geknipt in de vorm van een dolfijn. Na afloop van de begrafenis werd er dus een borrel geschonken in Graaf Floris. Die borrel werd zeer goed bezocht en mondde uit in een soort feestje zoals Willem beschreef.

    Maar wie heeft dat grafstuk (dolfijn)en die borrel betaald? Geld over voor een grafsteen was er namelijk niet. De glazen plaat is pas vele jaren later neergezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paul,

      Wij zijn 2 achternichtjes van Barbara
      Want Dicky is de tante van onze moeder Ingrid Rogmans. Zou u ons kunnen mailen. Dat lijkt ons leuk
      Groetjes Tessa en Angela
      Brabbit_84@live.nl

      Verwijderen
    2. Tessa en Angela,

      Een mail is naar jullie onderweg.

      Hartelijke groet, Paul

      Verwijderen
  3. Reactie van Brigitta de Vries:

    "Hai Willem, mijn naam is Brigitta de Vries en heb net als jij in de Vondelstraat gewoond.
    Barbara is mijn vriendin geworden vanaf het moment dat zij in de zesde klas van de PcHooftschool kwam.
    Vriendinnen zijn wij gebleven, hetzij minder intensief, tot het moment dat Barbara de beslissing nam om niet meer verder te willen.
    Heb haar een paar dagen voor haar dood nog telefonisch gesproken, en was heel erg geschrokken dat het zo slecht met haar ging.
    Voor die tijd zag ik haar heel weinig. Maar zij heeft tijdens onze vriendschap zo een bijzondere indruk op mij gemaakt dat ik mijn jongste dochter naar haar vernoemd heb.
    Barbara vond dat bijzonder.
    Onze tiener tijd was ontzettend leuk, ik heb veel bij haar gelogeerd, terwijl wij in dezelfde straat woonden (Hellingstraat)en zijn diverse keren op vakantie geweest.
    Ook heb ik mogen logeren bij haar Peetoom en tante in een heus kasteel in Gronsveld.
    Ben ook diverse keren met Barbara en Jon naar Amsterdam geweest waar hij op dat moment een atelier had.
    Van Jon weet ik dat hij een poos op stMaarten heeft gewoond en het laatste wat ik van hem heb gezien en gehoord is dat hij terug is in Amsterdam.
    Heb gelukkig nog brieven en foto”s van Barbara.
    Wat ik mij kan herinneren na afloop van de begrafenis, is dat het niet bij de Mol was maar volgens mij bij (sorry een poos niet in Muiden geweest)het restaurant naast ome ko.
    Barbara was een mooie vrouw, ontzettend lief, zeer sociaal, talentvol, en dat ze het depressieve van haar moeder heeft geerfd, die was namelijk voordat ze naar Muiden kwamen al diverse keren opgenomen geweest.
    Ik weet nog wel wat meer, en dat mail ik je wel een volgende keer als je dat wilt.
    Groetjes van een oud muier,
    Brigitta de Vries"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brigitta, de borrel/condoleance werd inderdaad bij Graaf Floris gehouden, het restaurant naast Ome Ko waar Barbara ooit heeft gewerkt.

      Verwijderen
    2. Best bizar, omdat Barbara daarboven is overleden. In dezelfde ruimte heb ik een jaar ervoor nog een geweldige sinterklaas gevierd bij haar met vele anderen. En velen bleven slapen, was bijzonder!

      Verwijderen
  4. Dag Paul, ik ben een nicht van Barbara, ik kom dit toevallig tegen. En zit met kippenvel te lezen. Jon was de broer van mijn moeder. Zou je mij een mailtje willen sturen? Alvast bedankt. Hartelijke groet, Jolanda de Koning

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankje, Jolanda.
    Het graf van Barbara is inmiddels geruimd. Zeer helaas.
    Ik zal je mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo ik zal maar zeggen allen ,
    Barbara ,mijn eerste liefde we waren beide 10 jaar oud en woonde in Geuzenveld .
    In 1970/71 ben ik met Barbara Jon en Dicky op vakantie geweest in Italië ( een hele ervaring )
    Dicky en ik bijna verdronken maar was gelukkig goed afgelopen . Na de vakantie was de familie Martens naar de Leidse dwarsstraat verhuisd en uit t oog verloren .
    18 jaar later ben ik Barbara en Dicky per toeval tegen gekomen op de boerderij in Weesp ( ik denk dat Willem dat nog wel weet als dat Willem was )
    Dat jaar pleegde Sandra mijn zus zelfmoord , Barbara stond als eerste bericht op mijn antwoord apparaat . En uitte haar medeleven
    Barbara mooi mens ik kan jou nooit meer vergeten

    Zo dit wou ik even delen met jullie en sta open voor reacties .
    Ronny (Ron) Noach

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn mail adres is ronoach15@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben met Barbara naar mijn eerste concert geweest, Grand Funk Railroad, in de Jaap Eden Hal in Amsterdam. Zaten bij elkaar op het Goois Lyceum in Bussum. ben daarna nog een paar keer bij haar thuis geweest en vanwege vertrek naar een andere school uit het oog verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb in mijn werkkamer een schilderij van Dicky Rogmans, een impressionistisch stadsgezicht dat ik omstreeks 1965 van haar gekregen heb. Dicky was getrouwd met mijn neef John (Jon)Martens (Marten). Barbara was toen nog een lieve kleuter. Ik bezocht hen enkele keren toen zij in Amsterdam woonden en ik daar studeerde. Met Dicky had ik een bijzondere band. Ik heb haar en Barbara voor het laatst gezien toen ze korte tijd in Breda woonden. Jon daarna nog een keer in de kroeg in Breda gezien, hij in kennelijke staat. Via familie heb ik destijds gehoord dat het niet goed ging met Dicky en dat Barbara het leven niet langer kon verdragen. Een schok met een open einde...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb met Barbara een korte affaire gehad. We deelden de liefde voor kunst en zwalkten door Amsterdam. Bezochten haar vader, de kunstenaar, die tegenover Carré aan de Amstel woonde. Bezochten haar excentrieke moeder in Weesp. Af en toe woonde ik filmopnames bij, alwaar Barbara bij betrokken (First Floor Features), zoals bij De Fabriek. We gingen in de onderbreking samen even basketballen met Derek de Lint, in de gymzaal van opleiding van de Zeevaartschool aan de Prins Hendrikkade. Vlak voor haar dood werd ik gebeld, dat ze dmv dagopname behandeling kreeg in het AMC. Inhoudelijk is me nooit goed duidelijk gemaakt, hoe erg Barbara eraan toe was. Ik heb er nog steeds veel spijt van, dat ik haar niet meer heb kunnen bezoeken in die dagen! (gr. André M.)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al googelend naar "Jon Martens" kwam ik deze blog tegen.

    Ik heb Barbara zelf nooit gekend.

    In de jaren vijftig waren mijn ouders bevriend met Jon en Dicky, waarschijnlijk via de fam. Gadiot die op het kasteel in Gronsveld woonde.

    Jon en Dicky woonden toen in een boerderijtje aan de Maas in Elsloo maar ik denk uit andere reacties dat het Geulle was.

    Mijn vader was huisarts in Gronsveld en hij heeft de bevalling van Barbara begeleid. Als dank werd hij haar peetoom en kreeg hij een schilderij van Jon ("Onweer boven Borgharen"). Dat schilderij heeft altijd bij ons thuis gehangen en als kind fascineerde het mij al. Nu hangt het bij mij.

    Begin jaren 90 ontmoetten mijn ouders Jon weer op een expositie en heeft hij het verhaal van Barbara's dood verteld. Het schilderij dat hij naar aanleiding daarvan maakte heeft mijn vader gekocht om het verhaal "rond te maken". Dat hangt nu bij mijn zus.

    Ik heb een foto van Jon, Dicky en Barbara uit ons familie-album maar ik weet niet niet ik die toe moet voegen.

    Arnoud de Bok

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toevoeging: Barbara is dus niet op Ibiza geboren zoals eerder iemand dacht.

    Arnoud de Bok

    BeantwoordenVerwijderen