Bedieningspaneel van de BWK in een vroegere Boeing 747 |
De BWK had de verantwoording over alle techniek in het vliegtuig. Hij had zijn handen vrij en alle tijd om zijn meters in de gaten te houden en technische problemen op te lossen.
Moderne 2 persoons cockpit van een 747 "Fly by Wire" |
Bij storingen gaan béide piloten soms het probleem oplossen. Het is gebeurd, dat een kapot lampje, dat het juist functioneren van het neuswiel aangaf, een heel passagiersvliegtuig deed neerstorten. Beide piloten werden compleet in beslag genomen door het lampje, dat niet aangaf, dat het neuswiel (inderdaad) uitgeklapt was en vergaten te vliegen.
Gouden vraag is: "Who's flying the plane?"
Ook in het computertijdperk zou het handig zijn als één bemanningslid in de cockpit alle technische handelingen zou behartigen, zoals brandstofcontrole, checklists en het eventueel opstarten van een uitgevallen motor.
Zo stortte een Boeing 737 van Turkish Airlines bij Schiphol neer, doordat de belangrijkste hoogtemeter, die gekoppeld was aan de autopilot, defect was. Men wist dat, maar dat de autopilot, daardoor, te vroeg ging landen hadden de piloten niet door.
De vader van mijn vriend Dennis Kuit was BWK. Ik heb altijd respect voor hem gehad. Je moet wel een enorme techneut zijn om alles van een Boeing 747 te kunnen weten. Die kennis zit tegenwoordig in de boordcomputers. Maar mensen zijn vindingrijker en computers zijn niet bang voor de dood ;-)
Boeing 747 PH-BUK, "Louis Blériot", op het Aviodrome, Lelystad |
Gerard Kuit en zijn bruid Gerda |
Link: Wikipedia about the FlightEngineer
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten