woensdag 2 maart 2016

Terugkomen als boom


In de jaren '80 bezocht ik de mooie begraafplaats Père-Lachaise, in Parijs. Ik was enorm onder de indruk en niet alleen van de laatste rustplaats van Jim Morrison, dat eigenlijk niet eens zo veel voorstelde.

Wat ik echt prachtig vond was een dikke boom, midden op het graf van een Franse advocate, die ergens laat in de 19e eeuw was overleden. Ik vermoedde, dat de boom haar voedingstoffen aan de Française had onttrokken.

In de natuur gaan energie en grondstoffen niet verloren, ze gaan op den duur over in een andere toestand. Zo ook na onze dood. Onze eigen moleculen worden eveneens na verloop van tijd opnieuw gebruikt. Eventueel zelfs voor nieuw leven, waar wij dan geen weet meer van hebben.

Ik beschouwde de boom als de nazaat van de advocate en groette haar in mijn gedachten.

Ik fantaseerde er over, dat ik dat ook wel wilde; voortbestaan in de vorm van nieuw leven. Als boom, bijvoorbeeld.



Dat kan nu letterlijk. "Capsual Mundi" is een bedrijf, dat de mogelijkheid biedt om een urn of een lichaam in te graven, tezamen met (de zaden van) een boom.

Dat vind ik mooi. Het nadeel van uitstrooien na een crematie is dat de nabestaanden geen plek hebben om de overledene "nog eens te bezoeken". Ook het bewaren van een urn op de schoorsteenmantel is niet ieders keuze.
Waarom geen boom geplant met de gerespecteerde resten van een dierbare?

Een boom leeft; die kun je aanraken, ruiken, bekijken en koesteren. En zichtbaar bewijs, dat het leven door gaat. Yep, I like it.

Kan dit al in Nederland?

Bekijk een reclamevideo over deze mogelijkheid (FaceBook pagina)...

Willem Kroon, 2 maart 2016.


Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten