zondag 21 juli 2019

Collectief ongeloof



Ik ben niet zo van het geloven.
"Niet meer", moet ik zeggen, want ik was ook 25 jaar lang een Christen. Door mijn opvoeding, maar toch.
Geloven is voor mij: - zeker weten, omdat een ander het gezegd heeft -, haha. Iets met dogma's.
"De wereld is bolvormig"…ik moet het geloven, want zelf dat feit constateren kan ik niet.

"Het Geloof" is de tegenhanger van "De Wetenschap", wat de duiding van ons bestaan betreft.
Als je niet weet, hoe zaken zitten, kun je met je ogen dicht je eigen theorieën opstellen OF je kijkt rond en analyseert de wereld om je heen.

Tegenover "geloven" ligt "ontkennen".
Ik zal nooit kunnen begrijpen, dat er grote groepen zijn, die imposante gebeurtenissen uit de nabije geschiedenis gewoonweg ontkennen. Zoals de Holocaust en de aanslagen op het WTC van New York. Zaken, die de hele wereld heeft kunnen zien gebeuren.
Of zoals De Maanlanding. Ik schrijf dat met hoofdletters, omdat we het dan altijd over de éérste maanlanding hebben.
Eerste? Ja, er zijn 6 geslaagde maanlandingen geweest. En daarmee kom ik direct bij een punt: waarom zou men 6(!!) maanlandingen verzinnen, als 1 ook genoeg was geweest??
Er waren zelfs 17 Apollo projecten opgezet. De eerste 10 waren bedoeld ter voorbereiding, Apollo 1 verbrandde bij een test(met de astronauten erin), 4 t/m 6 waren onbemande testvluchten.

Apollo 1: de dood van 3 atronauten...óók in scene gezet?
Apollo 11 landde als eerste op de maan. Apollo 13 mislukte, maar ook 12, 14, 15, 16 en 17 slaagden in hun missie, om een mens op de maan zetten.
De belangstelling nam overigens met elke landing meer af, herinner ik me. Men was het verhaal ook weer snel zat.


Er zijn vele "bewijzen" verzameld om de maanlandingen in een kwaad daglicht te kunnen stellen. Zo vraagt men zich af, waarom er geen sterren te zien zijn op de maanfoto's.
Dat is nu eens een domme vraag. Een beetje fotograaf weet, dat als je onderwerp (zoals een ruimtepak) overbelicht is, je het diafragma in je lens moet verkleinen, waardoor de minder heldere partijen (de sterren in dit geval) uit je plaatje verdwijnen.
Niet iedereeen hoeft verstand van fotografie te hebben, maar vraag uitleg aan deskundigen in plaats van zelf een onzinreden te verzinnen, lijkt mij.

Er zijn meer weerlegbare "bewijzen tegen" (zoals de wapperende vlag), maar hier laat ik het even bij.
Mensen geloven wél, dat er in "Area 51" lichamen van Marsmannetjes liggen, maar het landen op de maan zou in hun ogen onmogelijk zijn. Ik noem dat ongebreideld geloof in eigen fantasie.

Vandaag 50 jaar geleden landde maanlander 'The Eagle', met aan boord Neil Armstrong en Buzz Aldrin, op de maan.
Dat MOET je geloven. Omdat IK het zeg, haha :-)

Willem Kroon, Muiden, 20 juli ©2019.

*** Link 1: Lees meer over het Apolloprogramma
*** Link 2: Lees over Apollo 1






Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten