dinsdag 6 augustus 2019

Fusie met Groot Mokum




Ik werd laatst op mijn schouder getikt en hoorde een bekende stem zeggen: 'We hadden beter met Muiden samen kunnen gaan, hè meneer?"…
Ik draaide mij om; antwoordend: " Wie is we?" en zag, dat het brugwachter (oud Muier) (Rooie) Peter van Egmond was.
Met "we" bedoelde hij dus Weesp.
De fusie met Amsterdam had ernstige gevolgen voor zijn baan.

Inderdaad, dat heeft mij ook altijd zo geleken: Muiden en Weesp zijn verwant aan elkaar.
Twee mooie oude vestingsteden aan de Vecht, die elkaar vroeger handel wilden afsnoepen.

Bovendien liggen de plaatsen dicht bij elkaar en worden zij momenteel door gigantisch veel huizenbouw in de tussenliggende Bloemendaler Polder met elkaar verbonden. Weesp met Muiden één gemeente en meer ook niet, lijkt me goed.

Op een kaartje zag ik zelfs dat Weesp "fysiek" niet eens met Amsterdam verbonden is!
Gek trouwens dat dit kan. Op die manier kun je overal in Nederland stukken gebied gaan annexeren en het grondgebied van jouw gemeente gaan noemen.

Op de kaart is Weesp slechts een heel klein buurtje van Groot Mokum…
- Sterkte Weespers, ik blijf van jullie houden :-)

Willem Kroon, Muiden, 6 augustus ©2019.

*** Link: Lees reacties op FB




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten