dinsdag 6 augustus 2019

Weg met die wissels!


Sinds begin jaren '80 kom ik heel vaak in de buurt van
station Naarden - Bussum, ik ken de omgeving daar dus goed.
Mijn vrienden weten waarom, haha :-)


Ook hier worden ingrijpende wijzigingen aan de omgeving aangebracht.

ProRail, de spoorbeheerder van het spoorwegbedrijf wil nationaalbreed enorm veel (een kwart van alle-) wissels verwijderen en is daar ook al hard mee bezig. Wissels vergen duur onderhoud en als je ze dat niet geeft, kunnen zij kostbare vertragingen opleveren.
Ook kun je er niet met zeer hoge snelheid overheen rijden. Straks moet er 130km/h in plaats van 80 km/h gereden kunnen worden. (hoe hoger de snelheden, hoe meer treinen je per uur kan laten rijden, is het idee)
's Winters moet je wissels met veel energie verwarmen om ze niet te laten vastvriezen. Weg met die dingen dus..

Maar al die wissels zijn natuurlijk niet zomaar geplaatst. Stel je voor, dat er twee sporen tussen Weesp en Bussum lopen. Eéntje heen en één terug. Als er halverwege een incident gebeurt dan wil je wel via het andere ("verkeerd spoor") terug rijden. Hoe kom je daar? Juist via wissels.

Simpel voorbeeldje, maar het toont aan, dat het gebruik van (veel) wissels voor de treindiensleiding noodzakelijk is om een flexibele dienstregeling te handhaven. Straks zou het kunnen zijn, dat de reizigers voor Bussum>>Amsterdam via Utrecht(!) moeten omrijden. Niet fijn in de trein.

Het emplacement, inclusief spoorovergang Zwarteweg/Comeniuslaan telde 5 sporen. Deze waren noodzakelijk om het goederenverkeer in goede banen te leiden en de passagierstreinen naar de juiste perrons te kunnen brengen.


Bij 5 sporen moet er een geheel door slagbomen afgesloten overgang gebouwd worden en mag die niet automatisch "open en dicht gereden" worden door de passerende trein, omdat er auto's klem kunnen komen te zitten. De overgang werd vroeger ter plekke in "Post T" behandeld, maar later in Amersfoort "met de hand bediend" en dat nam wel eens onnodig veel tijd in beslag. Allemaal ergernis, dus. 
Overigens zal het karakteristieke "huisje" Post T nu ook wel moeten verdwijnen..



Naarden - Bussum had dus ooit een druk emplacement voor goederenvervoer, maar dat is er niet meer. Het vereiste een groot rangeerterrein en dus ook veel wissels en sporen. Tot aan de Torenflat (Wilhelminalaan) worden de 5 sporen teruggebracht tot 2.

ProRail is nu (6 augustus 2019) heel druk om de situatie rond het station aan te passen aan de huidige eisen. Op dit ogenblik zijn alle bovenleidingportalen, sporen en wissels al verdwenen…een enorme klus. (zie kopfoto en zie webcam https://youtu.be/R-6XOSP36p8 ).

Wat zijn de consequenties van dit alles? Dat gaan we meemaken, maar ik ben bang, dat de dienstregeling ter plaatse eronder zal lijden.

Zal bijvoorbeeld het voorbij laten rijden door sneltreinen en goederentreinen nog kunnen?

Binnen 3 weken moet alles gereed zijn,

Willem Kroon, Muiden, 6 augustus ©2019.

Bekijk de situatie kort voor de ombouw (augustus 2019)
Werkzaamheden. Kort filmpje

Link 1 *** FaceBook-pagina over de werkzaamheden




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten