zaterdag 17 augustus 2019

Passeerspoor


Bussum groeide als kool na de komst van trein en tram.
Dat ging natuurlijk gepaard met de aanleg van steeds meer sporen.
Aan de oostkant van het Station Naarden Bussum stopte de Gooische Tram, zodat je op hetzelfde perron over kon stappen op de trein. Deze voorziening is natuurlijk (maar misschien ook helaas..) al lang geleden gesloopt.

Direct aan het spoor, richting Hilversum, lag de chokoladefabriek van Bensdorp. Ook zij benutten veel sporen voor de aan- en afvoer van hun producten. En ook deze fabriek is allang niet meer.
Bij het station was een groot rangeerterrein aangelegd. Goederentreinen konden hier hun lading overslaan, van- en op vrachtwagens, bijvoorbeeld.
Al deze voorzieningen vergden veel rails, wissels en (na de komst van elektrische locomotieven) hoogspanningsportalen voor de bovenleidingen.


1 - Het probleem met al die overgebleven en ongebruikte rails is, dat hierdoor spoorwegovergangen onnodig groot, duur, gevaarlijk en complex worden. Ook hebben wissels veel onderhoud nodig. ProRail, de spoorbeheerder, is in heel Nederland een kwart van alle wissels aan het "ruimen".
Het emplacement bij Naarden - Bussum wordt nu sterk vereenvoudigd en dus(?) veiliger gemaakt.
Maar een gevolg van dit alles is dat (goederen)treinen elkaar niet meer in kunnen halen of "verkeerd spoor" kunnen rijden. Dat heet zo, als zij de linker (eigenlijk foute) baan nemen om calamiteiten te ontwijken.

Zonder, of met te weinig wissels kan het gaan gebeuren, dat reizigers Bussum>Amsterdam via Utrecht moeten omreizen bij spoorproblemen.
(PS: Houd er overigens rekening mee, dat de lokettisten bij de NS werken en NIET bij de verantwoordelijke treindienstleider ProRail; zij kunnen het dus niet helpen, als er vertragingen zijn…#weeslief ;-) )

2 - Als ik het goed begrepen heb, blijven er uiteindelijk twee sporen over bij Naarden - Bussum. Ik ben daar geen voorstander van.

3 - Daarom heb ik zelf een voorstel ontworpen, waarbij een inhaalspoor (het bestaande spoor 3) gehandhaafd blijft. (zie bovenste afbeelding)
Het kost wel een paar wissels, maar flexibel werken bij tegenslag blijft in takt. Het station kan als "calamiteitenkruispunt" (blijven) werken.


In mijn ontwerp vallen alle wissels binnen de twee spoorwegovergangen (Comeniuslaan en Gen. de la Reijlaan), zodat die nu met AHOBs beveiligd kunnen gaan worden.
Ik ben geen deskundige (en ik gá er niet over, haha), maar ik zou graag de mening over mijn voorstel willen horen van deskundigen :-)

Willem Kroon, Muiden, 7 augustus ©2019.


Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten