woensdag 18 september 2019

Brief aan Reijer


Reijer, goede vriend,


Ik groet je vanuit de toekomst. Jij moest in 1981 het tijdelijke met het eeuwige verruilen.

Ik heb mezelf toen beloofd, dat ik je altijd zou blijven eren.

Ik ben je niet vergeten en ik moet vaak denken, aan hoe jij onze huidige wereld zou interpreteren.

We zijn inmiddels 38 jaar verder.

En er is veel veranderd. De meest ingrijpende verandering is de uitvinding van Het Internet.

In jouw tijd kwamen net de eerste HomeComputers, zoals de Commodore 64 en de ZX, tot onze beschikking. Je kon er vooral goed spelletjes op spelen, maar ik voelde me juist zeer aangetrokken tot het programmeren van software. BASIC, dat was voor velen de start tot een carrière als software-ontwikkelaar. Voor mij dan weer niet, maar ik heb 25 jaar lang als hobbyist op diverse computers geprogrammeerd. Thuiscomputers dus, die elk jaar krachtiger werden. Ze zijn nu niet meer weg te denken uit ons leven.

Waren zij aanvankelijk alleen weggelegd voor nerds (slimme jongens), nu heeft werkelijk iedereen minstens 1 computer in huis...Kun je je dat voorstellen?

De computer, die jij nog gezien hebt, bestond uit een los keyboardje en een monitor, meestal een tv op hoogfrequent aangesloten…

Later integreerden deze onderdelen zich tot één apparaat en weer later werden het systeemkasten met een groot toetsenbord en een video monitor.

Bedrijven gingen over tot die types en bouwden er hele bedrijfsnetwerken mee. Ook thuis kochten mensen steeds meer "desktop computers".

Wat is dat Internet?

In de jaren '90 kwam het beetje bij beetje tot onze beschikking. Het is een netwerk (ook wel "Web" genoemd) van computers over de hele wereld. Van hele grote computers tot…hele kleine!

In het begin waren het de "early adopters"; dezelfden, die al vroeg een computer thuis hadden, die het systeem omhelsden, maar zoetjesaan kocht bijna iederèen een computer voor thuis en in het voetspoor daarvan "namen" de meesten Internet. Zo kon er thuis aan de eettafel kennis genomen worden van, in principe, ALLE andere computers op de wereld.

Stuurde jij vroeger een papieren brief per PTT Post naar Maastricht en deed die er dan twee dagen over om aan te komen?…Nu sturen wij post (mail) naar New York die binnen 1 seconde daar aankomt en gelezen kan worden! (of naar waar ook ter wereld).

Eind jaren '90 kwamen de eerste "mobieltjes". Met deze wondertjes van techniek kon je ineens overal telefoneren! en je kon er ook nog een (slechte) foto mee maken. Vanaf toen werden wij overal bereikbaar en hadden we ook nog altijd een cameraatje bij ons.

De luxe werd nóg groter met de uitvinding in 2007 van de GSM (of Cell-) phone. Daarmee kon je het Internet benaderen! Nu waren mail en alle pagina's van het Web altijd en overal bereikbaar. De elektronica in onze portable telefoontjes is vele malen krachtiger dan die in de maanlanders van de NASA destijds.

Ook kunnen we zelf (gratis!) een beeld- en geluidverbinding opzetten met Tokio, om maar wat te noemen. Dat klinkt misschien mooi en dat is het ook, maarrrr…

De jeugd van tegenwoordig, maar ook veel ouderen "hangen" elke dag aan hun beeldschermen. Velen zijn "newsjunk" geworden; ik ook.. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe groter de behoefte eraan wordt, lijkt het. Mensen praten in gezelschap niet meer met elkaar, maar kijken liever op hun veilige schermpjes.

We zijn bijna aanbeland bij een totale Internetgekte. Zo zullen binnenkort koelkasten zelfstandig bestellingen doen op het Web. Mensen vragen daar niet om, maar straks weigert die nieuwe ijskast gewoon dienst als er geen WiFi (draadloos netwerk) is en móet je wel mee.
Reijer, jou kennende had je de GSM ook intensief gebruikt, haha.

Er is hier nog veel meer over te vertellen en ik had nog andere onderwerpen voor deze brief, maar die komen dan de volgende keer aan bod,

Jij en ik op de Lagere School (+/- 1964)

Still loving you, Willem Kroon, Muiden, 7 september ©2019.




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten