dinsdag 17 september 2019

NOT updated


Ok, ok, ik MOET een aantal zaken accepteren:

- Ik loop niet meer zo snel als vroeger.

- Mijn iPhone is 9 jaar oud.

- In de consumptiemaatschappij moeten we consumeren, het woord zegt het al.

- Ik gebruik mijn GSM heel weinig, maar WhatsApp will ik niet meer missen.

- Als hardware 9 jaar meegaat wordt er door de fabrikant van dat ding al die tijd niets verdiend aan de bezitter van dat telefoontje.

- Een gloeilamp hoeft eigenlijk tot in de eeuwigheid niet kapot te gaan, maar…zelfde verhaal..
En tóch…


En toch kan ik het niet uitstaan, dat meneer Suikerberg doodleuk meldt, dat ik mijn GSM weg moet gooien! Zonder omhaal.

"Denk niet, Kroon, dat je straffeloos updates uit kunt blijven stellen! Computer says NO!"

En na zo'n 10 jaar gaat een prima werkend en duur apparaat op de schroothoop.
Ik zou me kunnen voorstellen, dat nieuwe software niet goed loopt op oude hardware, maar waar is de "Backward compatibility" gebleven? Die garantie, dat alles blijft werken na updates?

Ja, ik moet accepteren, dat onze consumptiemaatschappij iets tegenstrijdigs is. We willen allemaal het milieu sparen en tegelijkertijd vervuilen we de boel door de "wegwerpmaatschappij" ook in stand te houden.
Vroeger brak het frame van je fiets en gooide je hem weg, nu ben je NOT UPDATED! Foei.

Willem Kroon, Muiden, 17 augustus ©2019.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten