Aanleiding voor dit blog is de foto van Michael Wesseling, waarop één van de wagens van Trein - 9 weer op het OmroepComplex aankomt. |
Vanaf 1 juni 1979 tot oktober 1987 was ik InstallatieTechnicus bij de NOS afdeling DMF Installatie. Daarna schoolde ik mezelf om tot Beeldtechnicus. In 2010 werd ik ontslagen.
Als installatie-technicus/monteur, onder leiding van Jan Damman, maakte ik de "StudioRenovaties" mee.
Studio's 1 t/m 6 op het OmroepComplex, ook wel kortweg "De Studio's" genoemd ("Wélke andere?" Haha) moesten in de jaren '80 van een compleet nieuwe installatie voorzien worden.
Ze waren nog niet lang daarvoor ook al omgebouwd; van zwart/wit naar kleur, maar de techniek schreed snel voort en alle ruimtes werden kaal gestript en door ons van nieuwe apparatuur voorzien.
In die tijd deden we een jaar over 1 studio. Tegenwoordig doet men dat in 3 maanden, haha. Gouwe tijden :-)
Maar goed, de studio's mochten niet een jaar lang leeg staan en men bedacht, dat het studiowerk ook wel een reportage kon worden.
Op lokatie OmroepComplex!
Zo gezegd, zo gedaan. In het midden van het studiogebouw werden kantoren ontruimd en een gat in de muur geslagen. Aldaar werden de reportagewagens van Trein - 9 overdekt geplaatst.
"Trein" sloeg op het feit, dat er vaak meerdere wagens, achter elkaar rijdend, op weg gingen naar een lokatie. Als een treintje. Zo bestond Trein - 9 uit een Techniek- en uit een Regiewagen. Twee identieke bussen, die elk niet alle techniek konden bergen. (Het woord "bus", dat vaak door regie-assistentes werd gebruikt, werd door ons streng verboden, haha: Trein!)
Aanbouw in aanbouw. |
Tegenwoordig zijn al die studio's verbonden met een centraal steekveld buiten, maar dat was toen nog niet. Hadden ze dat maar meteen gemaakt, denk ik nu…
Nee, een enorm lange kabelboom, met camerakabels, audio- en intercomkabels, etc. werd gefabriceerd. Die moest natuurlijk ook studio's 1 en 6 kunnen bereiken, waardoor het allemaal erg lange kabels werden.
Men wilde de kabels NIET door de gangen laten lopen (why not!?), maar men had in alle wijsheid besloten, om de boom door de kruipruimtes van het gebouw te trekken. Lekker netjes…
Die kruipruimtes waren ongeveer anderhalve meter hoog, smerig en warm. Je kon er nauwelijks lopen.
Als een studio klaar was, moesten wij de kabelboom van de ene naar de andere studio omleggen. In die benauwde ruimtes, dus. Dat was, ik mag wel zeggen, een kut klus….
Overigens hadden Studio's 1 en 2 géén kruipruimtes, omdat die studio's als eerste gebouwd waren en men toen nog geen idee had, dat dat wel handig zou kunnen zijn. Dat heeft men dus bij de andere studio's recht gezet. (vandaar de trap in de lange gang langs de studio's...) Bij Studio 1 en 2 liepen de kabels dus wél door de gangen…
Stel je voor: bijvoorbeeld al die kabels van studio 6 onder de grond naar studio 2 omtrekken. Trein 9 had nog (4) LDK 3 camera's en dus zaten er 5 (1 reserve) polsdikke 98-polige camerakabels tussen! Het was een gigantisch zware klus.
In de aanbouw. |
Willem Kroon, Muiden, 9 september 2017.
Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)
*** Bekijk foto's op mijn site OmroepFoto
In de regiewagen van Trein - 9. |
Volgens mij had trein 9 KCU-40 camera's.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Harrie Olde Wevelkate
Ik herinner me LDK 3's, Harrie.
BeantwoordenVerwijderenOver welke jaren heb jij het?
Hallo Willem,
VerwijderenTrein 9 is in 1972 in gebruik genomen en ik ben tot 1982 onderhoudstechnicus geweest bij de reportagedienst daarna ben ik overgestapt naar de meetdienst (later onderzoek & ontwikkeling) en daar heb ik tot 1990 gewerkt.
Ik weet dus zeker dat er tot 1982 KCU-40 camera's in hebben gezeten en deze zaten ook in trein 10 en trein 11.
In trein 6 en 12 en 13 zaten LDK-3 camera's.
Groeten,
Harrie
Reactie van Hans Higler (onderhoudstechnicus):
BeantwoordenVerwijderen"Trein 9 was een, wat wij noemden, een Fese - wagen, geheel gebouwd door Fernseh GmbH te Darmstadt. Dus met KCU40 camera’s. Trein 9 heeft weinig kilometers gemaakt, hij heeft bij Concordia gestaan en later bij studio 1-6 in een daarvoor gebouwde 'puist'.
Ten behoeve van de renovatie van de studio’s is trein 9 omgebouwd naar LDK 3 camera’s. Dat moet nog een hele klus zijn geweest, de 'basestations' waren in die tijd een beetje groter."