dinsdag 11 augustus 2015

Mijn YouTubefilm "SpoorBrug"


(Klik op het symbooltje rechtsonder om de video met volledig scherm te kijken)
Toen ik in de jaren '50 geboren werd, was de A1 nog een tweebaansweg.

Ik heb nog meegemaakt, dus, dat die weg 4 baans werd. En nog later 5, vanwege de er aan toegevoegde Wisselstrook, die overigens aanvankelijk als "Carpoolstrook" bedoeld was.

(Klik op de foto's om ze groter te bekijken).
Vorig jaar (2014) startte er een enorm project om de A9, de A1 en de A6 te verbreden. In de, letterlijk, ruimste zin van het woord.
 Ook zal de A1 onder de Vecht door geleid worden met behulp van een aquaduct.
Deze werkzaamheden veranderen de vertrouwde omgeving van Muiden en Muiderberg enorm. Het is echt wennen aan de vele bergen zand en alle verdwenen bomen en boerderijen.
Her en der schiet het beton als onkruid uit de grond.


Begin augustus 2015 fietste ik op een prachtige zomerdag met mijn videocamera en mijn statief naar Muiderberg.

Ik filmde de drukte op de A1 en de bouwplaats van de nieuwe brug: in de nabije toekomst de grootste spoorbrug van Nederland.

Om de breedte van de nieuwe A1 zo maximaal mogelijk te krijgen heeft men besloten om de brug niet op pilaren te bouwen. Dan blijft er al gauw als enige mogelijkheid over om een boogbrug toe te passen; een constructie, die zichzelf omhoog houdt.
Maar vanwege de 14(!) rijstroken, die er onderdoor gaan, moet die spoorbrug gigantisch groot worden. Hij zal uiteindelijk hoger zijn dan de hem omringende hoogspanninsgmasten en de brug in aanbouw is nu al in een straal van kilometers in de omgeving zichtbaar.



De blauwe stellages, die je in de film ziet, zijn tijdelijke steunpunten om de boog op te kunnen bouwen. Die worden dus uiteindelijk weer afgebroken, als alles gereed is.

Uiteindelijk zal de nieuwe brug naast de bestaande gereden worden
(géén kranen, hier...); zal men de oude brug verwijderen en de "NaardermeerBrug"(geen idee, hoe hij gaat heten?) op de plek van de huidige spoorbrug geplaatst worden. Het spoortraject zal niet verlegd worden.
Het verplaatsen zal op zich al een indrukwekkende gebeurtenis worden. (Pippi Langkoushuis in het kwadraat :-) )

De film probeert een indruk te geven van de werkzaamheden en de huidige sfeer in de buurt van het rustieke Muiderberg. Ik hoop, dat het een documentje is voor de toekomst, want er zal hier nog heel veel veranderen.

Binnenkort wil ik ook een dergelijke film over de bouw van het aquaduct maken.

Ik hoop, dat je mijn film kunt waarderen,

Willem kroon, 10 augustus 2015.

Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je commentaar naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten