dinsdag 4 augustus 2015

Vernieuwing van de A1




Ik ben in Muiden geboren. In mijn kindertijd was Muiden klein en fijn. Zo had je bijvoorbeeld in de Weesperstraat nog "binnenboeren". Vaak werden kuddes koeien gewoon door de straten van Muiden van de wei naar de binnenboerderij gebracht en andersom. Je kunt het je niet meer voorstellen.
Wandelend met mijn ouders op zondagmiddag rook ik her en der het kuilgras, een aparte geur en voor mij op een prettige manier onverbrekelijk verbonden met het Muiden van vroeger.

Later werden wijken "MariaHoeve" en "KlapWijk" toegevoegd.


Muiden is dus nooit hard gegroeid. Hoewel Muiden eeuwen ouder is dan Amsterdam bleef het klein ("Muyden sal Muyden blyven. Muyden sal nooit beklyven…" was de vloek van de zeemeermin).

Maar de tijden, zij veranderen. In het Kruitbos zullen heel veel woningen gebouwd worden, evenals op de weilanden van boer Oudshoorn, bij de volkstuintjes, op het voetbalveld van SC Muiden en ook in de Bloemendaler Polder zal er geen kluit klei op zijn plaats blijven. De Bredius Driehoek zal, als het de voetbalclub meezit, ook bebouwd worden.

Muiden ligt op de lijn Gooi/Amsterdam en dat zou je onze pech kunnen noemen. Want sinds mensenheugenis liep de verbinding tussen die plaatsen door onze vesting. In de vorige eeuw bouwde men een "bypass" rond Muiden, dat werd de A1, een tweebaansweg. Het autoverkeer groeide maar door en in de jaren '60 werd er een nieuw viaduct gebouwd en de weg verbreed tot twee banen heen en twee banen terug.


Die capaciteit bleek naderhand ook niet genoeg vanwege het voortdurend toenemen van het autoverkeer. Vluchtstroken werden opgeofferd, een "Carpoolstrook" kwam er bij, maar de files bleven onstaan. Bovendien groeide ook het scheepvaartverkeer, maar de brug ging steeds minder vaak open vanwege de enorme stremmingen, die er door ontstonden.

Enfin, uiteindelijk is er besloten om de A1 door een aquaduct te laten lopen, die ten Zuiden van de huidige A1 zal komen te liggen. Het lokale verkeer zal over de nieuwe Spieringbrug geleid worden, wat jammer is voor het uitzicht. Een bypass mogelijkheid via de tunnel werd te duur bevonden. Het zicht op de Vecht vanaf Muiden zal dus ook in de toekomst gehinderd worden door een brug.


(Klik op de foto's om ze groter te bekijken)
Vroeger. Foto 1, de bovenkant van de foto is het Westen.
Hier zie je toestand van A1, de Vecht en de polders uit 2004. Bij de nummers:

1 - Bij deze loodsen, langs de weg naar Weesp, hadden mijn broer Hans en zijn zoon Mike hun bedrijfsruimten. Het complex werd gesloopt.

2 - De rotonde naar Weesp, de parallelweg en het Gooi.

3 - Hier woon ik al 23 jaar. Vlakbij de werkzaamheden, dus.

4 - Bij Fort H zal een nieuw haventje worden aangelegd.

5 - De uitwatering van Het Naardermeer, de "Tocht".

6 - Oude boerderijen met veel goede herinneringen van Muiders en bewoners.

7 - Het "Pippi Langkoushuis" aan de Vecht. Een houten boerderij-woning uit de Kringenwet tijd.


Nu. Foto 2, hier zie je toestand van A1, de Vecht en de polders uit 2015.

1 - Dit is de Westkant van het aquaduct. Aan beide zijden van het project liggen gekleurde stukken vloerbedekking. Die moeten het vers gestorte beton beschermen. Het mocht op een koopje, de kleurstelling maakte hier niet uit ;-)
Op deze plaats wordt momenteel ook de brug over het aquaduct gebouwd voor de nieuwe weg naar Weesp.

2 - De rotonde naar Weesp en naar het Gooi is verdwenen. Hier komt de kortsluitweg om Muiden heen. De Spieringbrug en het stoplichten kruispunt zijn al een tijdje gereed. Via een kleine omweg kom je nu bij een nieuwe, maar tijdelijke, rotonde. De parallelweg langs de boerderijen bestaat niet meer. De boerderijen trouwens ook niet.

3 - Mijn huis. Met name het heien van 5500 palen ten behoeve van de bouw van het aquaduct en de Spieringbrug geeft een boel overlast. Nog 1100 palen te gaan op dit moment van schrijven (4 augustus 2015). Ik ben zeer benieuwd naar het toekomstige geluidsniveau van de nieuwe weg.

4 - Bij Fort H is een haventje bij gebouwd.

5 - De uitwatering van Het Naardermeer, de Tocht, is gedempt en honderden meters naar het Zuiden verplaatst en heeft inmiddels weer aansluiting met de Vecht. Ook ten Westen van de Vecht is de kruising, die Muiden met de "Spieringbrugweg" verbindt, klaar.

6 - Anno nu, is de bak aan de Vecht droog gelegd, na grote lekkageproblemen met de "gellaag", die het grondwater moest tegenhouden, maar dat niet deed. Nu wordt er met "onderwaterbeton" gewerkt. Hier is een flink stuk historie van Muiden verloren gegaan. Als boerderijen en bedrijven hier zijn verdwenen.

7 - Het Pippi Langkoushuis moest ook wijken en is 500 meter zuidelijker aan de Vecht geplaatst. Als leek zou ik zeggen, dat het Pippi Langkoushuis best weer op haar oude lokatie teruggeplaatst zou kunnen worden, maar dat zal wel niet gebeuren ;-)


De veranderingen rond Muiden (en Muiderberg!) zijn enorm. De vooruitgang kun je niet tegenhouden, maar het verlies van de mooie oude omgeving van Muiden gaat mij aan het hart.
Maar ach, ooit zullen er alleen nog Muiers zijn die nooit beter hebben geweten. Die kunnen dan de foto's van vroeger/nu nog eens bekijken,

En de zeemeermin? Die moet nog maar eens een kijkje komen nemen in de Vecht… :-)

Willem kroon, 4 augustus 2015.




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je commentaar naar willemkro@gmail.com :-)

3 opmerkingen:

  1. Wat super die foto's met uitleg Willem. En inderdaad een stukje "oud" Muiden is verdwenen. Altijd heel erg jammer. Maar helaas hou je vernieuwingen niet tegen. Momenteel wonen er 16.925.650 mensen in Nederland. En de A1 is een belangrijke verkeersader dus aanpassingen zijn helaas erg noodzakelijk om de verkeersstromen te kunnen verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie van een goede vriend van mij:

    "Die A1 gaat gelukkig niet door het aquaduct, want dan zouden alle automobilisten verdrinken; de Vecht wordt via een aquaduct(= watergeleider) óver de A1 geleid.
    Misschien een klein verschil, maar toch wel belangrijk!"

    Ik denk, dat hij gelijk heeft, haha :-)

    BeantwoordenVerwijderen