zaterdag 2 maart 2019

Echo op zijn Muiderbergs


De definitie van een "echo" is: "het verschijnsel, dat men naast het directe geluid ook een weerkaatsing daarvan afzonderlijk waarneemt".

Muiderberg, vroeger een druk bezochte badplaats aan zee, heeft al heel lang haar Echobos", genoemd naar de "echo" in dat bos..
Als kind mocht ik een keertje mee om die echo te beluisteren. Ik meen, dat het Piet de Raadt zelf was, die de demonstratie gaf. Hij ging op een speciaal plekje staan en begon te praten. Wij zouden die echo direct vanaf dat moment moeten kunnen horen, als wij ook op een bepaalde plaats gingen staan.
Het verschijnsel, zo vertelde hij ons, wordt door de Muiderbergers een "gelijksprekende echo" genoemd. Ik weet niet hoe oud ik was, maar ik had direct moete met die omschrijving.
En ik hoorde NIETS. Helemaal niets van een echo of iets dergelijks.

"Houthakkers", zo vertelde de beroemde Muiderberger, "hadden eeuwen geleden iets eigenaardigs gehoord tijdens hun werk en gingen op zoek".
Zij vonden niets en tot op de dag van vandaag is er geen verklaring gevonden voor die zogenaamde echo. Die IK dus nog nooit gehoord heb!
Men vermoedt, dat ondergrondse watertjes de geluiden reflecteren, maar hoe dat zou moeten werken weet niemand.
Later heeft men er een muur omheen gemetseld, maar dat telt natuurlijk niet. EN helpt ook niet, trouwens.


Bij weerkaatsing hoor je IETS LATER een herhaling van het originele geluid…wat nou "gelijklopend"…dat is een paradox! Gelijklopend is géén vertraging en dus ook geen echo!
En dat klopt wel weer, want volgens mij nemen die Zandhazen ons al heel lang in de mailng.
Waarom? Geen idee, maar in de tijd zijn er wel heel veel toeristen even langs gelopen en hebben dan natuurlijk iets verteerd op de vele terrassen van Muiderberg aan Zee, bereikbaar met de stoomtram.
Dus omdat er goed aan verdiend is? Wellicht.

Dit hele verhaal doet mij denken aan, bijvoorbeeld, bloed huilende Maria-beelden of de "Lijkwade van Turijn".
Onverklaarbare zaken, die wél geld in het laatje brengen.

Of aan de Kleren van de Keizer…Prachtig, keizer Piet de Raadt! Ik hoor hem! Hahaha

Willem Kroon, Muiden, 2 maart ©2019.


Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal.
Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten