woensdag 3 september 2014

Over Frits Butzelaar


In een FaceBook post kwam ik onlangs te spreken over Pipo de Clown. Iemand herinnerde zich Ridder Bambarin, die in één van de avonturen van Pipo uit zijn eeuwige slaap werd gehaald. Dat weet ik nog goed. Als kind vond ik hem een hele echte ridder!
De rol werd gespeeld door Frits Butzelaar. Jarenlang zag ik Frits in het hoofdgebouw van de NOS lunchen en dineren met zijn onafscheidelijke regie-assistente, waarvan ik niet meer weet, hoe zij heette.

Toen ik mijn opleiding tot Beeldtechnicus ging volgen (in 1987) kwam ik Frits ook tegen in tv-opleidingscentrum Santbergen, waar hij les gaf.


Weer later werkte ik met hem samen aan het kinderprogramma KlokHuis, dat hij regisseerde. Men noemde Frits ook wel „Frutselaar”, omdat hij eindeloos bleef pielen aan de scenes, haha.

Frits zag er een beetje oud uit, maar hij rende de hele dag trap op trap af. Hij gebruikte nooit de liften. Later kwam ik er achter, dat hij ooit een verdienstelijk atleet was geweest.

Ik vond het heel bijzonder om met hem te werken, want in mijn ogen bleef hij die ridder; dat zei ik ook wel eens tegen hem. Dat kon hij wel waarderen.
Vooral zijn prachtige stem was uniek, die blijft voor mij altijd verbonden met Ridder Bambarin!

Willem Kroon, 3 september 2014.

(helaas kan ik niets van hem vinden op YouTube).

*** Lees reacties op FaceBook...

10 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hallo Willem, bij toeval kom ik dit tegen, en alles wat je schrijft is waar, ik heb 10 jaar met hem samen gewerkt in de periode dat hij in Drenthe woonde. Veelal moet ik nog aan hem denken...vooral dat gepiel van hem in de montage hahaha

      Verwijderen
    2. Dankje voor je reactie,Henk en je bevestiging van mijn beschrijving van Frits 😃

      Verwijderen
  2. Hij was mijn opa, maar heb hem nooit gekend. Zo'n verhaal maakt het levendig, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan, L.
    Wat jammer, dat je je mooie opa niet gekend hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Frits heeft ook nog als (assistent) docent gewerkt bij Videcom. Zal rond 1996/1998 geweest zijn. En misschien nog zijn allerlaatste rolletje gespeeld hebben in een studeer productie. Fijne man, observerend, drong zich niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was even zoeken, maar hier een foto van onze held:

    https://www.anp-archief.nl/image/2017/3/30/undefined-325866435.jpg%28mediaclass-masthead.f9663b29f23992441b626139ba8942a75ff2610c%29.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartelijk dank, Paul. Het is een prachtige foto en heel herkenbaar voor iemand van mijn leeftijd :-)
    Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Begin jaren tachtig heb ik meegewerkt aan een serie bij de NCRV waar Frits en Jelle van Doornik samen de regie deden. Heb verschillende keren zijn wederwaardigheden mogen aanhoren. Wat mij is bijgebleven was dat hij in zijn jonge jaren geen onverdienstelijk triatlonatleet is geweest en op zijn oude dag kon hij nog in de lucht hangen alsof hij op een stoel zat met gekruiste benen, waarbij hij zijn evenwicht wist te bewaren door de punt van zijn teen onder een tafelrand te steken. Voorwaar een hele krachtsinspanning die ik als jonge man niet zomaar nadeed.
    Ook kan ik me een anekdote herinneren uit de oorlog toen hij was gestationeerd in een ruimte bij een loopgraaf aan de Grebbeberg om de Duitser tegen te houden. Op een avond kwam Wilhelmina in haar bontjas binnengelopen met een kruik jenever die ze toen samen gezellig hebben leeggedronken. Een paar dagen later was er van weerstand tegen de Duitsers weinig sprake; de nederlandse soldaten werden gewoon onder de voet gelopen. Frits was daar getuige van.

    BeantwoordenVerwijderen