maandag 29 september 2014

Over Han Reiziger


Nu ik het op FaceBook weer eens over mijn vroegere werk heb gehad, komen er allerlei herinneringen boven.

Zo deed ik jarenlang het mooie programma "(Han) "Reiziger in Muziek", mijn favoriete klusje, in Studio Plantage, de Serre.
Dat was zondagnacht om 6 uur vroeg beginnen met opbouwen en repeteren, maar eenmaal op zender werd ik wel wakker gemaakt door alle verschillende soorten muziek, die de charmante Han Reiziger mooi vond en waar hij uitgebreid over wilde en kón praten.
Géén bombastische tv met effecten en flapperkasten of een showballet, maar met een echt zondagmorgensfeertje.
Eigenlijk was het gewoon een radiouitzending met 4 camera's er omheen :-) Het programma werd live uitgezonden op zondagochtend van 9 tot 10h.

Zonder conservatorium opleiding kon ik de gesprekken meestal niet volgen, maar ik hield van dat geneuzel, heerlijk. Het deed me denken aan mijn nachtelijke doorzakfeestjes, waar ook met veel genoegen intens gesproken werd over muziek en waar natuurlijk heel veel geluisterd werd (vaak tot verdriet van mijn buren, sorry nog ;-) ). Van de Beatles via de Beach Boys naar Metallica en weer terug, haha.


Han was een pracht kerel, met zijn niet gespeelde onhandigheid en zijn vermogen om iedere verlegen muzikant aan het praten te krijgen. Hij was en bleef een serieuze VPRO radiopresentator, die niets om "het plaatje" gaf, haha.


Hele orkesten werden niet geschuwd in het studiootje van zo'n 10 bij 10 meter!

Soms was er, bijvoorbeeld, een pikzwarte blues gitarist uit Mississippi, die normaal gesproken op het tijdstip van de uitzending naar bed ging, haha.... Toch klonk die muziek dan prachtig, zonder drank, sigaretten en wilde wijven :-)…vaak tot hun eigen verbazing en voldoening.
(een uur live over muziek babbelen, zonder reclame-onderbreking en op die manier kenden zij dus echt niet in Amerika).

Rust zacht, Han.
("Vrije Geluiden", de opvolger, heeft voor mij nooit meer jouw niveau gehaald).

Willem Kroon, 29 september 2014.

*** Wikepedia over Han... ***

Bekijk een complete uitzending uit 2001; de rust straalt er van af:



Zónder ondertiteling, dat hoefde allemaal nog niet:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten