maandag 28 september 2015

Papieren Dossiers


Ik ben nu een aantal keren in het VU ziekenhuis geweest.

Wat me telkens opvalt is, dat daar, in het Internet- en ICT tijdperk, nog steeds met papieren mappen, analoge files dus, gesjouwd wordt. Dossiers noemden we ze vroeger ook wel.

De procedure voor patienten is als volgt:

Bij aankomst bij de receptie zoekt men je map op en daarmee wordt je naar een ruimte verwezen. Aldaar doe je je map in een houder aan de muur bij de betreffende behandelruimte. De dienstdoende dokter of assistent haalt hem daar op, als je aan de beurt bent en werkt de gegevens eventueel bij. Na afloop geef je je map weer terug aan de balie.

Niets mis mee, jij bent als het ware die map. De gegevens zijn tastbaar, integenstelling tot database bestanden, die ergens vaag ver weg in een computer zitten. Het heeft wel iets.

Op mijn verbaasde vraag kreeg ik van een arts te horen: "Ja, beetje ouderwets, maar als je volgend jaar komt, dan is het allemaal anders." Met andere woorden, dan zijn zij ook online en digitaal.

Ik weet eigenlijk niet, waar ik blijer van word. Hackers hebben niets aan papieren data, dus analoog is lekker veilig.

Alleen inbrekers van de oude stempel met boevenmaskers en breekijzers, die zouden ze kunnen stelen, maar de kans daarop acht ik klein :-)


Maar zo houden? Op papier?

Willem Kroon, Muiden, 28 september 2015.

* Link: Lees FaceBook reacties hierop...




Ik stel jullie reacties zeer op prijs, maar hier reageren mislukt meestal. Stuur eventueel je reactie naar willemkro@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten